כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > על המכללה > חדשות > מחקר חדש אודות אקדמאיות יוצאות אתיופיה במערכת ההשכלה הגבוהה

מחקר חדש אודות אקדמאיות יוצאות אתיופיה במערכת ההשכלה הגבוהה

מחקר חדש שנערך במסגרת פרויקט של האיחוד האירופי Horizon2020 - CHANGE במכללה האקדמית בית ברל, עוסק בהתמודדותן של נשים יוצאות אתיופיה בעלות תארים מתקדמים, ומנסה להתחקות אחר החסמים וההזדמנויות בדרכן
​במטרה ללמוד מתוך תהליכים אלה ולהמליץ לקובעי מדיניות כיצד לקדם קבוצות ייחודיות באקדמיה.

המחקר הינו חלק מפרויקט יישומי מקיף לקידום שוויון מגדרי באקדמיה ועידוד נשים חוקרות  CHANGE – CHAlleNging Gender (In)Equality in Science and Research בו שותפה המכללה האקדמית בית ברל בקונסורציום המונה שבעה מוסדות אקדמיים משש מדינות באירופה וישראל. במסגרת המחקר שנערך על ידי ד"ר עדי בינס, ובהובלת החוקרת הראשית ד"ר חנה חימי, נערכו ראיונות עם עשר נשים יוצאות אתיופיה במהלך לימודי תואר שני, שלישי ובעלות תואר ד"ר על החוויה האקדמית והדרך שעברו במערכת החינוך ובמערכת ההשכלה הגבוהה. במקביל, רואינו גם בעלי תפקידים במוסדות אקדמיים שונים על המדיניות והפעולות הנעשות לקידום אוכלוסיית יוצאי אתיופיה בקמפוסים. 

המחקר מתבסס על גישות תיאורטיות של הצטלבות זהויות המתמקדות באתגרי השילוב בין מגדר וגזע, ובספרות העוסקת במאפייני אוכלוסיות מהגרים ותהליך בנייה מחודשת של הון תרבותי. המחקר מצא כי בחווייתן של המשתתפות ישנם חסמים מגוונים הייחודיים לקבוצתן, החל מהיעדר ידע ופערי ידע אודות המערכת האקדמית, לצד התמודדות עם עומס רגשי והתמודדות עם קונפליקטים בשל הרצון ללמוד ובנוסף חוסר יכולתן לסייע בפרנסת משפחת המוצא הזקוקה לתמיכתן הכלכלית וגם הרגשית והאינסטרומנטלית. בנוסף, המשתתפות מתמודדות עם היותן בולטות בסביבה האקדמית, עובדה המהווה גאווה אך גם מדגישה את נטל האחריות והתחושה שהן מייצגות את ה"קולקטיב" ואינן אדם "פרטי" בתוך המערכת האקדמית. 

אחת המרואיינות, שהיא רופאה, תיארה את הדילמות עמן היא מתמודדת: "כשאני חושבת על הצרכים של הקהילה, אני חושבת שעלי להתמחות בתחומים שהקהילה צריכה, כי אם אני יכולה, שם חובתי להיות. מצד שני, אם אני רוצה להתמחות אצל טובי המומחים, בבתי החולים בהם אשתלב לא אפגוש אוכלוסיה של יוצאי אתיופיה". התמודדותן עם זהותן המצטלבת מול המערכת האקדמית אופיינה בחוסן נפשי הודות למאפייני אישיותן, הביטחון העצמי, סקרנותן, ושאיפתן להתפתחות והצלחה אישית בצד יכולתן הגבוהה להסתגל לתביעות מגוונות ולהצטיין בהישגיהן. 

פרויקט CHANGE כולל פעילויות יישומיות להעלאת מודעות ולקידום נשים באקדמיה מתוך תפיסה כי הטמעת השינוי תתבצע לא רק מתוך שיח אינטלקטואלי בין כותלי האקדמיה, אלא מתוך מפגש עם השטח וביצוע פעולות פרואקטיביות לשינוי מציאות. צוות CHANGE במכללה האקדמית בית ברל, המונה ארבע חוקרות וחוקר בהובלתה של ד"ר חנה חימי, מיישם פעילויות בארבעה נושאים מרכזיים: ניהול משפחה-קריירה אקדמית, חסמים ארגוניים ובטחון תעסוקתי, תפיסות מגדריות בחינוך הגיל הרך וקידום נשים בקבוצות ייחודיות (כדוגמת אקדמאיות ממוצא אתיופי). 

בין הפעילויות הקשורות לאקדמאיות ממוצא אתיופי: הרצאות בנושא בכנסים ופורומים שונים וכן יישום מודל מנטורינג במסגרת התנדבות בעמותה העוסקת בקידום יוצאי אתיופיה באקדמיה. מסקנות המחקר, המתגבשות בימים אלו, מתמקדות בחשיבות מתן הייצוג האקדמי לקבוצות ייחודיות ודרך כך יצירת מודלים לצעירות וצעירים מאותה קבוצה. נוכחותן של נשים מקבוצות ייחודיות במקומות שבהם לא נראו קודם הינה משמעותית בעיצוב עמדות של כלל החברה בטווח הארוך, קידום מודעות, סובלנות ופתיחות לרב-תרבותיות. נוכחות זו תהווה אמצעי לקידום מדיניות שוויוניות וחלוקה הוגנת של משאבים ציבוריים לטובת אוכלוסיות אלו. מקרה הבוחן של קבוצת הנשים הישראליות יוצאות אתיופיה עשוי להוות גם מודל לקבוצות ייחודיות נוספות בקמפוס המכללה האקדמית בית ברל ובקמפוסים נוספים ברחבי המדינה.  


בתמונה: "דוכן" המכללה האקדמית בית ברל במפגש הקונסורציום שנערך בסלובניה, ובו הוצגו בין השאר פריטים וממצאים ראשוניים מהמחקר אודות אקדמאיות יוצאות אתיופיה.


תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.