כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > על המכללה > חדשות > לתעד היסטוריה בתקופה היסטורית - מנהרת הזמן

לתעד היסטוריה בתקופה היסטורית - מנהרת הזמן

איך לומדים לראיין בזום? האם נוכל ליצור על גבי המסך את מידת הקרבה והאמפתיה הנדרשת לראיון עומק טוב? ואיך נוכל לראיין אנשים מבוגרים מאוד שאינם רגילים להשתמש באמצעים הטכנולוגים המוכרים לנו? לראיין בזום יוצר תנאים ואף אסתטיקה חדשה.

לתעד זיכרונות בתקופה של ריחוק חברתי ולגבש קבוצת סטודנטים חוקרים סביבה הם צורך שרק הלך והתגבר ונשא עמו אתגרים מיוחדים. בתוך עשרות הקבוצות הפעילות שעברו את ההתאמות, זכינו להוביל שני תהליכים מיוחדים במיוחד: תיעוד שורדי שואה, במסגרת המעורבות החברתית, ותיעוד חיי היומיום בפנימיות בתקופת הקורונה, במסגרת קורס "יצירה ב': הקבוצה והקהילה" - מחנכי פנימיות במסלול של החינוך הבלתי פורמלי, בהנחיית איילה ונגרוביץ פלר. 

לאחר מחשבה, יצירתיות ולא מעט גמישות, התבצעו השינויים להתאמת התכנים והפעילויות לסיטואציה המקוונת, ויצאנו לדרך. השינויים חלו גם בתוכן כמו בצורה. במה ובאיך? בקורס של תיעוד שורדי השואה, בהנחיית שלי קליין אברהם, הקושי הוליד הזדמנויות חדשות וסטודנטים שלא תמיד יכלו לתעד את שורדי השואה, בשל פערים טכנולוגיים, החלו לראיין גם את בני הדור השני. הרובד החדש שנוסף העשיר והעמיק את מאגר הזיכרונות שממשיך לגדול בשש השנים האחרונות.

מחנכי הפנימיות לעומתם, ניסו ללכוד את ההיסטוריה בהתהוותה. בפרויקט שלהם, שנולד והתעצב בתוך סערת הכניסה של הקורונה לחיינו, הסטודנטים תיעדו את אנשי החינוך שנמצאים בפנימיות, בשטח. הם יצרו יחד סרט, שמורכב  מקטעים נבחרים מתוך הראיונות שערכו, ומשמש כמעין קפסולת זמן. לראות את ההיסטוריה בעיניים של מי שחווים אותה בזמן אמת. בפרויקט זה, התחברו ביחד, גם את תוכן התיעוד וגם הדרך לגבות אותו.   

בתמונה: שורד השואה משה ליס ובתו, שהתראיינו בפרויקט.


תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.