כניסה

קידום נוער – כי אפשר לשנות את העולם

על פי ההערכות, אלפים רבים של בני נוער עונים להגדרה "נוער בסיכון". על עתידם ועל קידומם, עליהם ועל זכויותיהם, נאבקים יום יום ושעה שעה בוגרי המסלול לקידום נוער.


​על פי ההערכות, אלפים רבים של בני נוער עונים להגדרה "נוער בסיכון". למעשה, המספר המלא מטריד למדי: אחד מכל ארבעה ילדים בארץ נחשב על פי פרמטרים מקובלים כנער (או נערה) בסיכון, ובמספרים – מאתיים אלף אנשים צעירים. בני הנוער הללו, חלקם עם רקע של בעיות נפשיות, מתמודדים עם שילוב של קשיים ניכרים בלימודים, חסך ניכר במיומנויות חברתיות, בעיות במשפחה, תופעות של אלימות ועוד. על עתידם ועל קידומם של בני נוער אלה, עליהם ועל זכויותיהם, נאבקים יום יום ושעה שעה בוגרי המסלול לקידום נוער, שמוכיחים כי במעשים בהחלט אפשר לשנות את העולם.

עבודה אנושית וחינוכית

בכתבה שפורסמה לאחרונה סיפרה מור גלאון, בוגרת טרייה של לימודי תואר ראשון במסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל, על עבודתה בהוסטל בהרצליה. כל נער בהוסטל זוכה לליווי של חונך אישי, שיכול להוביל אותו להישגים מפתיעים. הנער שאותו חנכה גלאון, למשל, סיים בהצלחה את לימודי התיכון, השתלב בהדרכה בצופי ים, וכעת הוא מקווה להתגייס לצבא, שמצדו עדיין מערים קשיים. מסיפורה של גלאון ניתן לראות את העבודה החינוכית וההיבט האנושי שהם חלק מאותה שליחות משמעותית בעבודתם של חונכים ומדריכים, בוגרי המסלול לקידום נוער.

מסלול ייחודי בנוף הישראלי

בהוסטל שבו עובדת גלאון ניתן לראות את הפרופיל המגוון של נוער בסיכון. יש בהם כאלה שחוו אלימות בבית, אחרים חוו מערכת יחסים בעייתית עם אחד ההורים או עם שניהם, לעתים חוסר מוחלט בהצבת גבולות ותמיכה רגשית. ישנם נערים עם עבר עברייני, ממשפחות בלתי מתפקדות, ממצב כלכלי קשה, ועוד. אך כל אלה אינם סיבה להרים ידיים.

המסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל, נועד להכשיר אנשי מקצוע בחינוך, טיפול וקידום נוער וצעירים בסיכון. הם בדיוק אלה המוכשרים לסייע לבני נוער שלא זכו לקבל תנאים בסיסיים ראויים. זהו מסלול הכשרה שונה בנוף הישראלי, המתקיים בנפרד מהמסלול הרגיל של לימודי חינוך והוראה. במהלך הלימודים מקבלים הסטודנטים הכשרה מעשית רחבה ורוכשים יכולת לזהות ולהגיב למצבי סיכון בהתאם לצורכי הצעירים. כל זאת, בשילוב גישה חינוכית-טיפולית הוליסטית.  

בראיון שהתקיים עימה סיפרה גלאון כי כבר במהלך הצבא הבינה את ייעודה. היא שירתה כלוחמת נח"ל ולזמן מה הגיעה לחיל החינוך. שם נחשפה לעבודה עם נוער במצוקה, ובאופן טבעי חיפשה לאחר השחרור מסלול לימודים שיקדם אותה במקצוע שמשך אותה. מסלול זה במכללה האקדמית בית ברל הוא שמאפשר ליצור שינוי גדול בעולם, תוך יצירת שינוי בחייהם של ילדים, נערים, נערות, פעם ועוד פעם ועוד פעם.

הכנה ראויה לאתגר

מה עוד מציע המסלול לקידום נוער בבית ברל? אפשר לשלב את הלימודים במסלול בחוג נוסף, במקצועות המקובלים, וכן ניתן לשלב במקצוע הנבחר לימודי תעודת הוראה. במקביל, ניתן לבחור לימודי קידום נועד ביחד עם לימודים במסלול החינוך המיוחד. במהלך הלימודים פוגשים הסטודנטים תמהיל מיוחד המשלב תיאוריה לצד התנסות (עם ליווי מקצועי, כמובן). הסטודנטים הופכים למעשה למטפלים בנוער בסיכון, שיכולים להשתלב במגוון מסגרות – בפנימיות ובכפרי נוער, במחלקות לקידום נוער של הרשויות המקומיות ובהוסטלים וכן בעמותות לקידום בני נוער.

לדברי סטודנטים שכבר השתלבו במסלול, המרצים הם במידה רבה מי שעושים את ההבדל. אלה הם אנשים בעלי ידע אקדמי ומעשי שבעצמם עובדים בקידום נוער. התכנים שמקבלים הסטודנטים מחוברים לצרכים בשטח, מעשירים אותם ומכינים אותם היטב לאתגרי העבודה.

לשנות את העולם – זו לא רק סיסמה

בכירים במסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל מספרים כי המסלול מעניק הכשרה מקיפה לאלה הרוצים לעסוק בהתערבות טיפולית וחינוכית בכל הרמות – פרט, קבוצה, קהילה. במסגרות שונות יכולים בני הנוער לקבל מענה מגוון לצורכיהם, לרבות פתרונות טיפוליים, הכשרה במקצוע לחיים, שילוב טכנולוגי ועוד.

את ההתערבות הפרטנית ניתן לבצע תוך שיחות בלתי אמצעיות עם בני הנוער. בדרך זו אפשר לזהות את הסיכון, את הקשיים, את החסך, ולייצר מוטיבציה, שינוי וגדילה. עבודה נוספת נעשית בקבוצות, המיועדות למטרה מסוימת כגון הכשרה מקצועית, קידום בלימודים, התפתחות רגשית ותקשורת בין אישית.

מאמינים שאפשר לשנות את העולם? מחפשים עבודה חינוכית ואנושית? במסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל, יתוו לכם את הדרך.

 

רוצים לדעת עוד על המסלול לקידום נוער במכללה האקדמית בית ברל? לפרטים נוספים היכנסו

 

* הכתבה נכתבה במסגרת שיתוף פעולה של המכללה האקדמית בית ברל ואתר וואלה.

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.