כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > על המכללה > על אודותינו > כתבות ומאמרים > ניוזלטר - מה קורה במכללה @ברל > גיליון 56, ינואר-פברואר 2020 > פרויקט CHANGE – שינוי ממשי לקידום שוויון מגדרי באקדמיה בדגש על נשים חוקרות

פרויקט CHANGE – שינוי ממשי לקידום שוויון מגדרי באקדמיה בדגש על נשים חוקרות

המכללה האקדמית בית ברל שותפה בפרויקט CHANGE של האיחוד האירופי במסגרת תכנית  Horizon2020 CHAlleNging Gender (In)Equality in Science and Research. מטרת הפרויקט לקדם שוויון מגדרי באקדמיה בדגש על נשים חוקרות. הפעילות בפרויקט מכוונת לשינוי מודעות, מדיניות והתייחסות במוסדות האקדמיים באמצעות פעולות יישומיות בהובלתם של סוכני שינוי (Tas - Transfer Agents). בפרויקט שותפים שבעה מוסדות אקדמיים (אוניברסיטאות, מכללות ומכוני מחקר) מ-6 מדינות בקונסורציום: אוסטריה, גרמניה, פורטוגל, סלובקיה, סלובניה וישראל (המכללה האקדמית בית ברל).

צוות הפרויקט בבית ברל, בהובלתה ובהנחייתה של ד"ר חנה חימי, מונה חמישה סוכני שינוי:
ד"ר חנה חימי, ראש תכנית תואר שני בקידום נוער בסיכון ויועצת הנשיאה לקידום נשים באקדמיה, ד"ר אינה בן אורי, ד"ר ירדן קדר, ד"ר עדי בינס וד"ר ורד שידלו-חצרוני. חברי סגל נוספים המעוניינים לקחת חלק בפרויקט כשגרירים מוזמנים להצטרף בכל עת! כל TA בצוות מוביל/ה תכנית יישומית לקידום שוויון מגדרי תוך חקר הסביבה באמצעות שאלונים וראיונות בנושאים של: שילוב וניהול קריירה-משפחה, חינוך בגיל הרך, קידום קבוצות ייחודיות וחסמים ארגוניים ובטחון תעסוקתי.

במהלך שנת תש"ף החל בקמפוס בית ברל יישום ה-GEPs – Gender Equality Plans תכניות לקידום שוויון מגדרי. התכניות כוללות סדנאות מגדר, אירועי מודעות, הצגות לפורומים שונים. בד בבד לכל אלו נערכות פגישות עם בעלי/ות תפקידים בכירים באקדמיה, מנהלי/ות קרנות מחקר ומעצבות מדיניות על מנת ללמוד על מאפייני התהליכים, שיקולים מרכזיים והמלצותיהם על סמך ניסיונם/ן בתחום.  

תמצית הפעילויות שבוצעו עד כה:
סקר מקוון לסגל האקדמי
עד כה ענו על הסקר 158 חברות וחברי סגל. ממצאי הסקר מעובדים ומנותחים בימים אלו ע"י ד"ר אינה בן אורי וד"ר עמיחי ריגבי, במטרה ללמוד על הקיים ולגבש המלצות הן לחברי/ות הסגל והן להנהלה, כל זאת תוך התאמה לאופייה הייחודי של המכללה האקדמית בית ברל. אחת מהסוגיות המרכזיות שעלו בסקר, הינה המתח המובנה שבין שלושת התפקידים האקדמיים של חבר/ת סגל – הוראה, מחקר וניהול, והצורך לאזן ביניהם לבין תפקידים מקצועיים ומשפחתיים אחרים.

ראיונות אישיים
במסגרת מחקרה של ד"ר ורד שידלו-חצרוני בוצעו 15 ראיונות אישיים עם חברות סגל בדרגות שונות. התימות המרכזיות שעלו מהראיונות מעובדות ומנותחות בימים אלו, אך כבר בשלב זה ניתן לומר, כי היבט חשוב אחד שעלה הוא הצורך והרצון בקבלת מידע, ובציפייה לשקיפות ובהירות בתהליך הקידום ובתנאיו. 
במסגרת מחקרה של ד"ר עדי בינס נערכו עד כה 10 ראיונות עם חוקרות ואקדמאיות בתארים מתקדמים ממוצא אתיופי, על-מנת לנתח חסמים והזדמנויות בהתמודדותן כקבוצת מיעוט באקדמיה, בהקשר של משפחות מהגרים על שלל מאפייניהן. בשלב הבא תורחב הפעילות גם לקבוצת חוקרות מהחברה הערבית, בשיתוף היחידה לחיים משותפים בראשות ד"ר וורוד ג'יוסי וראש המכון הערבי פרופ' קוסאי חאג' יחיא. 

הצגה למועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה 
בתאריך 18/11/2019 הוצג הפרויקט בפני ועדת האקדמיה במועצה לקידום נשים במדע ובטכנולוגיה במשרד המדע. בישיבה בראשות ראש המועצה, פרופ' נאווה רצון, ויו"ר הוועדה, פרופ' חנה הרצוג, הציגה ד"ר חנה חימי את מטרות פרויקט CHANGE והפעילות שבוצעה מתחילתו בחודש מאי 2018 ועד כה. חברות הוועדה התרשמו מהיקף הפעילות בפרויקט וחיזקו את הצורך לתת דגש על  מימוש פעילויות ויוזמות שיקדמו שינוי ממשי.  

סדנאות מגדר
עד כה התקיימו מפגשים ראשונים בשתי סדנאות מגדר לחברות הסגל האקדמי: בתאריך 20/11/2019 סדנה לחברות הסגל האקדמי בהנחיית גב' מרב חכמון ,ובתאריך 28/1/2020 סדנה לחברות הסגל האקדמי הבכיר בהנחיית גב' נעמה שקד לוי.
סגן הנשיאה לעניינים אקדמיים, פרופ' עמוס הופמן נשא דברים בפתיחת הסדנאות והציג את תהליכי הקידום באקדמיה בארץ ובמכללה האקדמית בית ברל בפרט, תוך התייחסות למשמעויות הארגוניות והמקצועיות המורכבות של המעבר לות"ת שהחל סביב 2016.
ד"ר חנה חימי הציגה למשתתפות את מטרות פרויקט CHANGE, נתונים מרכזיים ותכנית הפעילויות אשר נועדה לעורר מודעות ופוטנציאל לשינוי. מנחות הסדנאות הציגו פרספקטיבה של פערים מגדריים בעולם העבודה ובאקדמיה.
לאחר מכן נערכו דיונים של המשתתפות בקבוצות השונות. המשובים של המשתתפות עד כה מצביעים על כך, כי קיים צורך בקרב חברי וחברות הסגל לשוחח על נושאים אלו, הן בהיבט האישי והן בהיבט הארגוני. הנתונים והפערים המגדריים שהוצגו היו חדשים למרבית המשתתפות ואכן עוררו מודעות, חשיבה, וסקרנות להמשך. 

לסיכום, היקף הפעילות במסגרת פרויקט זה מגוון ועשיר ובתכנית השנתית צפויות פעילויות נוספות. במסגרת מחקרו של ד"ר ירדן קדר יבוצעו ראיונות עומק עם חברות הסגל האקדמי בחוג לחינוך בגיל הרך לגבי השפעות מגדריות ברמה האישית והמקצועית. ב-2 בפברואר 2020 ייערך מפגש לגברים העוסקים בחינוך לגיל הרך בראשותו של ד"ר ירדן קדר ובהשתתפות ד"ר דוד ברודי, כחלק מתכנית לקידום שוויון מגדרי דווקא דרך העצמת גברים בתחום החינוך לגיל הרך, שהוא תחום נשי מובהק. אירוע נוסף בסמוך לאירועי יום האישה הוא יום מודעות בנושא שוויון מגדרי בראי האחרת אשר מתוכנן ב-9 במרץ 2020 (פרטים בהמשך).

אנו מזמינות כל חבר וחברה בסגל האקדמי לקחת חלק בפעילויות, להעיר ולהאיר כיצד ניתן לקדם שינוי ותנועה בנושא זה לטובת שוויון מגדרי בחברה מגוונת, מאוזנת, מכילה וטובה יותר. 
להתראות בפעילויות הבאות! 


תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.