כניסה

דבר נשיאת המכללה

פרופ' יולי תמיר

היום, ה 1.10.20, ערב חג הסוכות, אני נכנסת לתפקידי כנשיאת המכללה האקדמית בית ברל. כניסה מרוחקת מעט מכורח הנסיבות. לאט, לאט אני מתחילה לפגוש את חברי הסגל, חלקם בזום וחלקם במרחק בטוח ומאחורי מסכה, אבל עם לב פתוח והרבה רצון להקשיב, ללמוד ולעשות את המיטב יחד אתכם, להצלחתה של המכללה.

אלו הם ימים קשים לכולנו. אנחנו מתמודדים עם אי ודאות גדולה בחיינו הפרטיים, האקדמיים והלאומיים וזקוקים לתמיכה, להקשבה ולעבודה משותפת, שיאפשרו לנו להתגבר על המכשולים העומדים ועוד יעמדו בדרכנו.

לא הייתה (ונקווה שגם לא תהיה) שנה כזו בתולדות מערכת החינוך. רבים טוענים שמהפכת הקורונה היא המהפכה הגדולה ביותר שעברה מערכת החינוך בארץ ובעולם. השינויים שחלו בתחום החינוך טומנים בחובם אתגרים והזדמנויות.

הדעה הרווחת היא שמערכת החינוך היא מערכת שמרנית וקשה לשינוי. אני מניחה, שאם היו אומרים לנו בראשית שנת הלימודים שעברה שבתוך ימים ספורים תעבור המערכת כולה ללמידה מרחוק, היינו מגיבים בחוסר אמון. המעבר לא היה פשוט, הקשיים הולכים ונערמים, הפערים גדלים, ולפנינו עוד כברת דרך ארוכה של למידה ושינוי. הנטייה של רבים מאתנו היא להתמקד בקשיים אבל אני רוצה להסיט את המחשבה לרגע אל התהליכים הטובים שקרו.

למדנו משהו על עצמנו ועל המורים שאנחנו מכשירים ומחנכים. למדנו שבצוק העיתים אנחנו גמישים הרבה יותר מכפי שאנחנו חושבים, אנחנו יודעים ללמוד מהר, להתאים את עצמנו ולהתמודד עם מצבים בלתי צפויים. סקר שהייתי שותפה לו, שערך מכון טאוב יחד עם הסתדרות המורים בקרב אלפי מורים ומורות, לימד אותי דבר חשוב מאוד: כשנאלצו לבצע משימה בלתי צפויה, 90% מהמורים קיבלו על עצמם ללמד בדרך שכמעט לא הכירו, וכאשר מצאו עצמם זקוקים לעזרה ולהכוונה, רובם פנו לחבריהם למקצוע ולאנשים הקרובים להם. בתנאים קשים ומאתגרים הם גילו יוזמה ותושייה, אחריות ויכולת למידה, דאגה לתלמידיהם ורצון להצליח. תכונות אלו, שהתגלו גם בקרב חברי הסגל שלנו, אפשרו למכללה לשנות את אורחות חייה באורח מהיר, יעיל ואיכותי.

אם תשאלו את הציבור הרחב, מונחים כמו יוזמה, תושייה, אחריות, ויעילות מזוהים עם החלק היי-טקי של החברה הישראלית, אבל לא עם מערכת החינוך. מטרתנו בשנים הקרובות תהיה להעצים את התכונות הטובות שהפנדמיה האירה ולהפוך אותן לדרך חיים. לקחת את התכונות המזוהות עם START UP NATION ומעניקות לישראל מעמד בינלאומי ויוקרה, ולהפוך אותן לסימן ההיכר שלנו.

זהו זמן של שינוי ויצירה. מצד אחד יש לנו עולמות של ידע וניסיון שצברנו בשנות עבודה רבות, מנגד הולך ומתגבש גל של שינויים, חלקם נכפה אלינו, אבל הם גם מאפשרים לנו חרות פדגוגית רבה יותר ולא רק במישור הטכנולוגי. התפקיד ההיסטורי של אנשי חינוך, ובעיקר של מורי מורים, היא לחשוב יחד כקהילה ולשרטט מחדש את תפקידם.

שילוב כוחות בין שלוש הפקולטות: הפקולטה לחינוך, המדרשה, והפקולטה לחברה וקהילה, מאפשר לנו להציע לסטודנטים שלנו ולקהילה החינוכית מגוון רחב של ידע ומיומנויות. כמכללה יש לנו בסיס ידע נרחב המשתלב במחויבות אידיאולוגית ארוכת שנים שמעניק לנו קול ייחודי בשדה ההוראה והמחקר בישראל.

יש לנו הזדמנות נדירה לבור את הבר מן התבן, להבין מה חיוני, חשוב ובלתי משתנה בהכשרת מורים (לא מעט לעניות דעתי), אבל גם מה חייב להשתנות. בשיח הזה עלינו לבחון את עצמנו ולהתוות נתיבים לעתיד. באורח יוצא דופן נדמה לי שגם הממונים עלינו - הן במשרד החינוך והן במל"ג ות"ת מבינים את גודל השעה ויהיו נכונים יותר מאי פעם לתת יד לשינוי.

מעבר לכל אלו יש לנו גם תפקיד חברתי רב ערך. במדינה המתפרקת מנכסיה האזרחיים והדמוקרטים, שהעוינות בין הקבוצות המרכיבות אותה הולכת וגואה, בית-ברל מציב חלופה אזרחית, דמוקרטית, וסובלנית. בית לכלל אזרחי ישראל בני כל הדתות והאמונות. אני מאמינה כי עלינו לשמר ולטפח תפקיד חיוני זה, ולחנך את תלמידינו להיות הנאמנים והמבשרים של ערכי הסובלנות והכבוד ההדדי.
המשימות רבות ולא אמנה את כולן במכתב קצר זה.

אני מאחלת לכולנו שנת לימודים טובה ובעיקר הרבה בריאות, שמחה וסיפוק במעשה ידינו.


שלכם/שלכן,
פרופ' יולי תמיר, נשיאת המכללה האקדמית בית ברל

 

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.