כניסה

[12] פרשנות

כתב עת "המדרשה" - 12
סתיו - 2009
עורך: גלעד מלצר

פרשנות היא מעשה בלתי אפשרי. מבוססת ומעמיקה ככל שתהיה, היא מלווה לא אחת בתחושה שמה שנאמר אינו מספק. כנגד זה, התגובה הכמעט רפלקסיבית לפרשנות הינה ש"היא מסתירה לי את העבודה" ומהווה לא יותר מתוספת לים של מלל ומוטב בלעדיה.

האמנם יש ממנה פחות או יותר מדי? האם היא רחבה או מעמיקה מדי? אידיאולוגית או פורמליסטית מדי? הסטורית או אנליטית מדי? מה שלא תהיה הפרשנות, בכל מקרה היא איננה מספקת. ובכל זאת יש בה משהו, דבר כלשהו שגורם לחוקרים, פרשנים, תיאורטיקנים, מבקרים, אמנים, אוצרים, מורים, תלמידים וחובבי אמנות לרצות לשמוע ולהשמיע, לכתוב ולקרוא פירוש, ביאור - כגשר אל האמנות.

גליון זה בוחן את מערכת היחסים שבין המעשה הפרשני לבין יצירת האמנות, האמנים, השיח והממדים אותם הוא מנסה לפרש ואשר לעיתים אף משמשים לו כנמען. האם יש להתייחס רק אל מה שבתוך הדימוי, או שמא יש להביא בחשבון גורמים אחרים? ואם כן, מה הם? מהי המשמעות, אם בכלל, של פרמטרים כגון רגע ( ורקע ) היסטורי, מיצוב פוליטי, מעמדי, חברתי, מגדרי וכלכלי על התוכן של היצירה? והעיקר, אולי, באיזו שפה יש לדבר על הדימוי?

תוכן עיניינים

 גלעד מלצר תילי תילים 
 סוזאן סונטאג נגד פרשנות
 וו.ג'יי. טי. מיטשל Ut Pictura Theoria: הציור המופשט והדחקת השפה
 ארווין פאנובסקי איקונוגרפיה ואיקונולוגיה: מבוא לחקר אמנות הרנסנס
 מיקה באל  רטוריקה ויזואלית: הסמיוטיקה של האונס
 מיכל בן-נפתלי מות המחבר: הערות שוליים לגדעון גכטמן
  יונתן סואן טיוטה לאחרית דבר, על אפשרות של קריאה מטפיזית בגדעון גכטמן
מיכל בן-נפתלי הכתובת שעל הקיר: מחשבות על אנימציה בעקבות הסרט מרגלית של איה בן רון
יהושע בימון לקראת ניאו-מטריאליזם
יונתן סואן לבנייתה של מכונה מינימלית, כמה הערות פורמליות בעקבות Der Spiege לקרן ציטר

רפרודוקציות

אפרת קדם, רחל קיני, ענבל אברג'יל, תמר גטר, מיכאל סגן-כהן, עמי רביב, נעמה צבר, רינת קוטלר, הילה טוני נבוק, שי אזולאי, ליאור וילונצ'יק, גדעון גכטמן, עידו מיכאלי, הדס חסיד, יצחק ליבנה, איה בן רון, שי-לי עוזיאל, ראובן ישראל, מרים גמבורד.

מאמרים

גלעד מלצר - תילי תילים (מפורסם גם בכתב העת המודפס - 'המדרשה' 12)

תומס מק'אווילי - על אופן הפנייה אל העננים (מפורסם באתר בלבד)

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
9121*
 
9121*