כניסה

[11] פרודיה / אירוניה

כתב עת "המדרשה" - 11
סתיו 2008
עורך: גלעד מלצר

הומור, צחוק, שנינה, בדיחות - אלו אינן מילים המופיעות תדיר בתיאורים או בפרשנות של יצירות אמנות עד ראשית המאה העשרים. מצב זה השתנה עם הופעת תנועת האוונגרד אשר ראו בהומור כלי משמעותי ואף הכרחי במאבקן לייצר בדר תרבותי ופוליטי חדש. המעטה הרציני, חמור הסבר של האמנות החזותית, הוסט. מתחתיו, ואף לצדו, החלו לפרוח פרוצדרות כמו משחק, השתטות, מקריות ואבסורד כשהן חבוקות בהומור, שנינה ובדיחות.

 

גליון 11 של המדרשה מתמקד בפרודיה ואירוניה, שני אפיקי מבע מרכזיים של הומור התופסים מקום מרכזי בעשייה העכשווית. במהותן, בין אם הן מצחיקות או רציניות, פרודיה ואירוניה מערערות על התוקף והמעמד של סוגות וסגנונות, אבל הן גם שומטות את הקרקע תחת אמיתות ותפיסות עולם אשר השתרשו כ"כזה ראה וקדש", עד שנשכח כי הן בסך הכל מבנים אסתטיים או תרבותיים בעלי רקע או בסיס אידיאולוגי.

תכן עיניינים

גלעד מלצר בכל הרצינות: פרודיה ואירוניה באמנות
אנדרה ברטון כליא ברק 
לינדה האטצ'ון הפוליטיקה של הפוסטמודרניזם: פרודיה והיסטוריה
רוזלינד קראוס ג'ספר ג'ונס: תפקידי האירוניה
ירג הייזר הזוג המוזר: ראיון עם פישלי ו-וייס
אנדריאה פרייזר קבלת פנים רשמית
רועי רוזן הבן שראה "קוקו", על תצוגת היחדי האשונה של בן הגרי
אפרת ביברמן פרסקו-פסוריאזיס או על הציור ויחסו לבדיחה
יעקב ואפרת מישורי מישורים: ציור ושירה

רפרודוקציות

אודי צ'רקה, רועי רוזן, יובל כספי, רועי מנחם מרקוביץ', דגנית ברסט, ג'יימי איזנשטיין, מייקל סמית, גיא בן נר, ליאור שביל, אורית חסון ולד, יאיר גרבוז, יהושע סימון, גיא קרידן, שרי כראל, שי יחזקאלי, תמיר צדוק, רותי סלע ומעין אמיר, יוסי עטיה ואיתמר אמיר, נועה גרוס, מייקל בלום.

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.