כניסה

נאוה ט. ברזני

ההגדרה הרחבה שמאפשרת התכנית מבחינת תחומי החינוך לאמנות היא שקסמה לי. בעיקר משום שמעולם לא פעלתי כמורה במסגרת החינוך הפורמלי והתכנית כפי שהיא - מודולארית ואישית הייתה עבורי תשובה. עיקר הידע בו העמקתי ואליו גם נחשפתי לראשונה במסגרת התכנית הוא תחום התרבות החזותית, שככל שהוא יומיומי ונגיש לכולנו, הוא מרתק, חמקמק ומבליע בתוכו אוצרות של אינפורמציה שנחקרת באמצעות מבטנו. בעבודת הגמר בחנתי את זיכרון הילדות של קהילת יהודי לוב בשואה, זיכרון שמצוי בשולי השיח הרחב בישראל אודות השואה. הדגש המתודולוגי שליווה את העבודה היה ראיונות של ניצולים מהקהילה בתיווכו של דימוי חזותי שכלל תצלומים מהתקופה ורישומים שיצרו המרואיינים מתוך הזיכרון. נוכחותו של הדימוי החזותי העשירה את ההתבוננות שלי ועוררה את המרואיינים לדבר ולספר. העבודה המחקרית זכתה לפרס מחקר השנה של מוסד "יד ושם" (2012).

בעקבות עבודת הגמר יצרתי עבודות אמנות שמתייחסות אל זיכרונותיה של אמי ממחנה ג'אדו בלוב. התערוכה הוצגה בתחילה בגלריה של "בית אחותי" ובהמשך נדדה למקומות נוספים. ביום השואה הקרוב (2015) אשתתף בתערוכה קבוצתית ב"יד ושם", בה אציג עבודות אמנות העוסקות בזיכרון קהילת יהודי לוב בשואה.

מעבר למענה האישי והאדיר שקיבלתי שחלקו הקטן נכתב לעיל, למדתי לחדד ולשאול במה אוכל לתרום עבור החברה והקהילה? השאלה הזו שמלווה אותי תורמת לי יותר משאוכל למנות ולספר.

כיום אני דוקטורנטית במסגרת החוג ללימודי תרבות באוניברסיטה העברית בירושלים. במחקר אני מבקשת להעמיק עוד את תמונת הזיכרון של ילדות קהילת יהודי לוב במלחמה ובשואה. חשוב להדגיש כי אני אוחזת כל העת בכלי המתודולוגי-חזותי אליו התוודעתי במסגרת התואר השני.

נאוה ט. ברזני

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.