כניסה

פרטי התקשרות
כתובת
שעות קבלה
טלפון
דואר אלקטרוני

דיוקן עצמי ברישום / ערן בר נחום

 

מנחה: חוה ברונפלד-שטיין, 2011

תלמידים: כיתה ט' בבית הספר התיכון העיוני במגמות אמנות ע"ש תלמה ילין, גבעתיים ; כיתה ח' בבית ספר תיכון עירוני א' במגמות אמנות, ת"א.

מושגים: יחידת ההוראה עוסקת בדיוקן עצמי ברישום ובמושאי רישום. היחידה דנה ברישום מתוך התבוננות, מחברת רישום / מחברת סקיצות, מהו דיוקן, נקודת מבט, רכיבי רישום (קווים, כתמים, תנועה, אור/חושך, צפיפות, טקסטורה, תרגום, חומריות), התבוננות מהירה, התבוננות מרוכזת, רישום ריאליסטי, גריד ועוד.

 

הדפסה

 

 

 

אמצעי המחשה

  • שיחה – מהו רישום? הנחות, איך "צריך" לרשום? מרכיבי הרישום. הבהרת היסודות עליהם מושתתות הסדנאות.
  • התנסות ועבודת סדנה: רישום – הגדרה, דוגמא מילולית בפורום כיתתי לאפיון של דמות ואופציות הרישום שהוא מזמן.
  • צפייה במצגות ושיחה: מחקר לתוך sketch book דרך מספר אמנים: לאונרדו דה וינצ'י, רמברנדט, דירר ועוד.

מיומנויות וטכניקות נלמדות

  • רישום מהתבוננות, העתקת תמונה לתוך נייר הרישום, בעפרונות, מחק, סכין יפנית.
  • רישום במקטעים קטנים, איסוף כתמים לתוך נייר הרישום לפי שימוש בטכניקות שונות ומושאי רישום שונים.
  • הפשטה של מושאי ההתבוננות מאובייקט צורני לכתמים, ופרגמנטים שלך גריד.
  • עבודה באווירת ריכוז אינטנסיבית.

תרגילים

  • תרגילים קצרים במחברת סקיצות– נקודות מבט חדשות על מושאים מוכרים (טבע, ארכיטקטורה..): מבט למעלה, מבט למעלה, בחירת קטע מתוך שלם, התמקדות בטקסטורה בלבד.
  • תרגיל רישום ממושך ודינאמי– כניסה לסביבת רישום מוכנה, רישום ממושך ללא הפסקות יזומות.
  • יצירת סקלה טונאלית ממספר עפרונות בעלי תכונות שונות.

חומרים וציוד נדרש

  • מקום: כיתת הלימוד.
  • עפרונות : 6H, 2H, H, B, 2B, 4B, 6B, 8B, וגרפיט.
  • ספר סקיצות \מחברת רישום מחברת רישום עם בסיס קשיח לכל תלמיד (עדיף בגודל A3 לפחות, צריך להיות נייד ונוח לרישום גם בעמידה), עפרונות בעוביים שונים, מחקים, פחמים, סכין יפנית.
  • כני ציור.
  • פלטות עץ – כמשטח לנייר.

מהלך ומבנה השיעורים

שיעור1 - 90 ד':

  • הכרות (5 ד'), הצגה כללית של השיעור + שיחה על רישום (20 ד'), רישום דיוקן – מהו דיוקן ( הגדרה מילונית ), תרגיל תכנון בכתב של צילום דיוקן עצמי בעל אמירה אישית(25 ד').
  • ,שיחה על הsketch book(10 ד'). שיחה על אמנים שחקרו את העולם דרך דיוקן עצמי  מהתבוננות (20 ד').
  • ש.ב – להביא לשבוע הבא  תצלום דיוקן עצמי לפי התכנון שיצר כל תלמיד בכיתה (5 ד')
  • 5 דקות – התרחשויות בלתי מתוכננות.

 

שיעור 2 – 90 ד':

  • הצגת התצלומים של שיעורי הבית (5 ד').
  • הסבר – מהו גריד (5 ד')
  • הכנת גריד על גבי הנייר ועל גבי התצלום.(30 ד').
  • תרגול יצירת סקלה טונאלית בעזרת מגוון העפרונות. (10 ד')
  • התחלת הרישום-  בחירת ריבוע אחד מתוך הגריד הצילומי והעתקתו לנייר.
  • המשך התרגיל בהתקדמות אישית- כל אחד לפי הקצב שלו, תוך ישום עקרונות  העתקת הסקלה הטונאלית מהתצלום הקטן לנייר הרישום הגדול.
  • סיכום היום, הכנה לסדנת המשך וניקיונות (10 ד
  • ').

 

שיעור 3- 90 ד' :

  • חלוקת עפרונות ומחקים, חלוקת התצלומים וחלוקת ניירות הרישום משבוע שעבר.( 5 ד').
  • התחלת עבודה באופן אישי תוך מתן ביקורת על ההתקדמות והתוצאה. (40 ד')
  • הפסקת התרגיל לעשר ד' בכדי לדון במצגת- שתי יצירות דיוקן עצמי של רמברנדט השונות באופיין, וסיפור חייו של רמברנדט.
  • המשך התרגיל (25 ד').
  • העלאת שאלה : מי מכם מרגיש שהמסר של הדיוקן שלו מתקרב למסר של דיוקנות רמברנדט?
  • סיכום היום, הכנה לסדנת המשך וניקיונות (10 ד').

 

שיעור 4- 90 ד' :

  • חלוקת עפרונות ומחקים, חלוקת התצלומים וחלוקת ניירות הרישום משבוע שעבר.( 5 ד').
  • התחלת עבודה באופן אישי תוך מתן ביקורת על ההתקדמות והתוצאה. (40 ד')
  • הפסקת התרגיל לעשר ד' בכדי לדון במצגת- דיוקנו  העצמי של דירר לעומת  ציור הארנב המדוייק וחסר הפרשנות האישית.
  • המשך התרגיל (25 ד').
  • העלאת שאלה : מי מכם מרגיש שהמסר של הדיוקן שלו מתקרב למסר של דיוקן דירר, ומי מרגיש שדיוקנו הוא חיקוי המציאות בלבד כציור הארנב?
  • סיכום היום, הכנה לסדנת המשך וניקיונות (10 ד').

 

שיעור 5 – 90 ד' : 

  • חלוקת עפרונות ומחקים, חלוקת התצלומים וחלוקת ניירות הרישום משבוע שעבר.( 5 ד').
  • התחלת עבודה באופן אישי תוך מתן ביקורת על ההתקדמות והתוצאה. (40 ד')
  • הפסקת התרגיל לעשר ד' בכדי לדון במצגת- דיוקנו העצמי של לאונרדו דה ווינצ'י.
  • העלאת שאלה : מי מכם מרגיש שהמסר של הדיוקן שלו מתקרב למסר של דיוקן דה ווינצ'י?
  • המשך התרגיל (25 ד').
  • סיכום היום, הכנה לסדנת המשך וניקיונות (10 ד').

 

שיעור 6 – 90 ד' :

  • יציאה למדשאת בית הספר לצורך ריענון ושינוי אווירה- כל השיעור מתקיים בחוץ.
  • חלוקת פלטות עץ, עפרונות ומחקים, חלוקת התצלומים וחלוקת ניירות הרישום משבוע שעבר.( 5 ד').
  • התחלת עבודה באופן אישי תוך מתן ביקורת על ההתקדמות והתוצאה. (40 ד')
  • הפסקת התרגיל לשם התבוננות והצגת ספרי הסקיצות של כל תלמיד. מתן משוב על ההתקדמות האישית של כל תלמיד בספר הסקיצות.( 10 ד').
  • המשך התרגיל (25 ד').
  • סיכום היום, הכנה לסדנת המשך וניקיונות (10 ד').

 

שיעור 7 – 90 ד' :

  • חלוקת עפרונות ומחקים, חלוקת התצלומים וחלוקת ניירות הרישום משבוע שעבר.( 5 ד').
  • התחלת עבודה באופן אישי תוך מתן ביקורת על ההתקדמות והתוצאה. (40 ד')
  • סיפור חייו של ואן גוך.
  • הפסקת התרגיל לעשר ד' בכדי לדון במצגת- ציורי הנוף של ואן גוך כדיוקן עצמי.
  • דיון כיתתי על עבודות דיוקן עצמי שמכילות בתוכן נוף כחלק משמעותי ביצירה.( 10 ד')
  • המשך התרגיל (15 ד').
  • סיכום היום, הכנה לסדנת המשך וניקיונות (10 ד').

 

שיעור 8 – שיעור אחרון בנושא  "דיוקן עצמי"  - 90 ד' :

  • הסבר על כך ששיעור זה הינו השיעור האחרון בנושא- יש לסיים את התרגיל בבית ולהגישו במועד ההגשה- מייד לאחר חופשת חנוכה.
  • חלוקת עפרונות ומחקים, חלוקת התצלומים וחלוקת ניירות הרישום משבוע שעבר.( 5 ד').
  • התחלת עבודה באופן אישי תוך מתן ביקורת על ההתקדמות והתוצאה. (40 ד').
  • הפסקת התרגיל לשם התבוננות והצגת רישומי כל התלמידים. מתן משוב על ההתקדמות האישית של כל תלמיד עד לנקודה זו.
  • המשך התרגיל (25 ד').
  • סיכום התרגיל, חלוקת הרישומים והתצלומים לכל תלמיד, וניקיונות הכיתה (10 ד'). איחולי הצלחה לתלמידים בהמשך עבודתם בבית.

 

מועד ההגשה:

  • מועד ההגשה יהווה  שיעור הצגה אישית  של הרישומים בפני הכיתה.
  • לכל תלמיד 5 ד' זמן הצגה.
  • מועד ההגשה יערך לאחר חופשת חנוכה.
  • מועד ההגשה הוא סיכום בפועל של התרגיל "דיוקן עצמי".

 

 
 

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.