כניסה

פרטי התקשרות
כתובת
שעות קבלה
טלפון
דואר אלקטרוני

צילום כנקודת מוצא להתרחשות ציורית / עופרה אוחנה

מנחה: ד"ר חוה ברונפלד-שטיין, 2011

תלמידים: כיתה ט' בבית הספר התיכון העיוני במגמות אמנות ע"ש תלמה ילין, גבעתיים

תאור: סדרה בת חמש פגישות הנעות על הציר שבין ציור, רישום וצילום, היחסים בניהם והיחסים שבינם לבין הדימוי שמניעים אותם. 

הדפסה

 

שיעור ראשון: תגובה ציורית אינטואיטיבית לצילום

 

מטרות:

  • פתיחת אפשרות של ציור מתוך התנסות ומשחק.
  • ויתור על חוקים וקונבנציות של ציור על מנת להשיג חופש.
  • חקירה של דימוי מתוך התנסות בחומרים שונים ואופני התייחסות שונים לדימוי.

 

פתיחה: (20 דק')

  • סבב שם ודבר שהכי אוהבים לעשות חוץ מאמנות?
  • המחשה: הוריאציות של פיקאסו על ה"לאס מניניאס" של ולאסקז .
  • הסבר על התרגיל שנעשה: כל אחד יקבל 5 צילומי זירוקס של אותו דימוי צילומי (אני אביא 3 אופציות שמהן יוכלו לבחור) ונעבוד על הזירוקסים. ההנחיה הבסיסית היא שלא יעשו שני ציורים שדומים אחד לשני. כמו כן הם יוכלו להשתמש במגוון של חומרים בלי להשתמש באותו חומר יותר מפעמיים. תרגיל כזה מאפשר לנו "לטעות" ולנסות דרכים שונות של שימוש בחומר ועבודה על הדימוי (לשים דגש כל פעם על אלמנט אחר בדימוי: קומפ', תאורה,דמות שמעניינת אותי, התייחסות לפרטים קטנים לעומת מבנה כללי של הציור, אפשר להעלים פרטים או להגדיל/להקטין פרטים,להוסיף). הציור לא צריך לצאת "יפה" ואפילו רצוי שלא והדגש הוא על התנסות חופשית. להרגיש חופשי להמציא המצאות, להתפרע, לעשות שימוש באינטואיציה.

 

עבודה מעשית: (60 דק')

  • לכל ציור מוקדשות 10 דקות עבודה ואחר כך חייבים לעבור לציור הבא לציור הבא מה שמחייב עבודה מהירה (לציור הראשון נקדיש 15 דק'). מי שמסיים יכול לעבור לציור הבא ולעשות יותר מ-5 ציורים.
  • תרגילים למקרה שמישהו יתקשה:  להתמקד רק בדמויות ולרדת בהן לפרטים ואת הרקע לצבוע בצבע אחיד, לעבוד בפנדה במונוכרום, להגדיל מאוד אלמנט מסויים או שניים שמעניינים אותי ואת השאר להשאיר בפרופורציות הקיימות, לעבוד בעיפרון רך בלי להרים את היד מהדף, להשחיר את הכל בעיפרון ואחר כך לעבוד מתוך הזיכרון שלי את הצילום בצבעי פנדה או גואש, לעבוד רק עם כתמים(בלי קוים).

שיעור שני: רישום מתוך התבוננות בצילום ככלי חוקר של הדימוי

 

מטרות:

  • פיתוח ושכלול של היכולת הטכנית לחקות את המציאות באמצעות רישום.
  • חקירה והיכרות מעמיקה עם הדימוי הצילומי.
  • התמודדות עם החומר (עפרון) ומציאת פתרונות חומריים ליצירת הדימוי.

פתיחה (10 דק'):

נתחיל את השיעור בכמה משפטי סיכום על העבודה שעשינו בשיעור הקודם. בשיעור הגבנו לדימוי צילומי אחד בכמה אופנים בצורה אינטואיטיבית יותר ומהירה כדי לשחרר את היד ולפתוח את הראש לאפשרויות התגובה שכל דימוי יכול לעורר. אם נקשר את התרגיל לשיעור הזה אפשר ורצוי לחשוב על  רישום מדוקדק שמתחקה אחר הצילום כאחת מהמון (או אפילו אין סוף) תגובות אפשריות.

הרישום הקונבנציונלי יהיה עבורנו כלי שבאמצעותו נתחיל לחקור את הדימוי שבחרנו והמרכיבים שלו באמצעות פרקטיקה  מסורתית. רישום כזה (שהעבודה עליו כרוכה במדידות מדויקות של יחסי גודל , בניית קומפוזיציה , פרטים והצללות בדיוק כפי שהם מופיעים בצילום) מעמיק את ההיכרות הפיזית (של היד) והתפיסתית עם הדימוי. בשלבים מאוחרים יותר ההיכרות הזאת יכולה לאפשר לנו יותר חופש פעולה ובטחון בשבירת הקונבנציה.

נדבר קצת על המהלך שאנחנו מתחילים, תגובה ראשונה לצילום שחוקרת את המבנה של הצילום בנסיון לחקות אותו בעפרונות. על מנת לעשות זאת צריך למצוא פתרונות בעבודה עם החומר(עפרון) איך לייצג אלמנטים מסויימים בצילום: טשטוש מול חדות, פרטים או אזורים מושחרים. איזה דברים מה"תצלומיות" של הצילום מקבלים ביטוי בעבודה? איך עושים את זה?

 

המחשה (15 דק'):

מצגת רישומים של גרהרד ריכטר שמצייר ורושם מתוך צילום באופן שמחקה את הצילום. המצגת תכלול רישומים בעלי אופי שונה (קווי, כתמי, חומרים שונים כמו פחם דיו ועיפרון כולם של ריכטר) , כלומר, גם רישום שמחקה צילום יכול להתבצע בהמון אופנים שונים ובתוך מערך החוקים (פרופורציות, הצללות וקומפוזציה) יש מקום לפרשנות ורושם.

 

מהלך השיעור (60 דק'):

כל אחד עובד עם הצילום שהוא הביא (אפשר להחליף אחד עם השני ואני אביא עוד מאגר צילומים שממנו אפשר לבחור). הסבר קצר על התרגיל ואופן העבודה. רישום שמחקה את הצילום על רבע גיליון בעיפרון על נייר. העבודה היא עבודה איטית לכל השיעור ומי שלא יסיים יוכל להמשיך בבית.

עבודה מעשית-                   

  • כל אחד מקבל  רבע גיליון ומתחיל ברישום לפי ההנחיות. אני עוברת ביניהם כדי לעזור ולתקן.
  • הנחיות לעבודה על הרישום-
  • להתאים את הפרופורציות של הדף לפרופורציות של הצילום.
  • לא להתחיל בפרטים הקטנים. לבנות קודם את החלל, למקם את הדמויות בקוים כללים ורק אז להתחיל להכנס לפרטים והצללות.
  • מדידות של יחסי גודל לפי הצילום.
  • לשים דגש על כך שאפשר וכדאי למחוק כדי לתקן את יחסי הגודל (לא להקשר לקוים שכבר הנחנו אם הם לא מדוייקם)
  • בשלב ההצללה אפשר לבחור בכל מיני דרכי עבודה כפי שראינו אצל ריכטר (עבודה כתמית, חוזק הקוים וצפיפות שיוצרים נפח והצללה)

 

סיכום:

הנחייה להמשך, מי שלא סיים את הרישום ימשיך בבית וכולם מביאים לשיעור הבא.

 

חומרים:

מגוון עפרונות ברמת רכות שונה (שיהיו כמה אפשרויות), מחקים, בריסטולים לרישום בגודל רבע גליון.

 

שיעור שלישי: ציור שנע בין מציאות להתרשמות

 

מטרות:

  • שימוש בדימוי כנקודת מוצא לתחושות ורשמים.
  • התייחסות לחומר, האיכות החומרית כאלמנט שמכתיב התייחסות לדימוי.
  • עבודה על הציר שבין מציאות, תחושה וחומר.
  • הבנת הציור כהתרחשות נפרדת מהדימוי הצילומי.

 

 

פתיחה (10 דק'):

תולים את העבודות מהשיעור שעבר (ושמי שלא סיים בשיעור המשיך בבית) לצד הצילומים וניתן זמן לעבור ולהסתכל על העבודות של כולם. כל אחד יגיד דבר אחד שהוא למד על רישום במהלך העבודה (כל דבר שהם רוצים). יכול להיות לגבי מדידות, רגישות ואופי של הקו, כתמים וטונאליות או אפילו תחושות.

 

תרגיל (חלק ראשון- 20 דק'):

עובדים על מצע בגודל של גיליון בצבעי גואש. כולם שמים צבעים על הפלטה ואני עדיין לא מסבירה מה התרגיל. אחרי שכולם מתארגנים אני מבקשת שכל אחד יצבע את כל הרקע בצבע אחד או יותר בהתייחס לרקע של הצילום שאיתו הם עובדים. נעשה שימוש אך ורק במברשות רחבות (מברשות סיוד), באופן שבו משיכות המכחול נוכחות או לא לפי הבחירה שלהם. צריך לקחת השראה מהצילום שלהם אך לא לנסות להעתיק אותו או לדייק בפרטים, להתייחס לתחושה שעולה מהצילום, אפשר להתייחס גם לצבעוניות, תחושת חלל, תאורה או כל אלמנט אחר שתופס את תשומת הלב.. בזמן שהרקע מתייבש נראה מצגת.

 

מצגת (20 דק'):

ציורים וסקיצות לציורים של אריק פישל ושל וילהלם ססנל.

נדבר במהלך המצגת על שחרור שימוש בדימוי אך יחד עם זאת השימוש שאפשר לעשות בו כנקודת מוצא לאו דווקא כמקור להעתקה מדוייקת. שימוש בשדות צבע גדולים ו"מופשטים לעומת דימויים פיגורטיבים מתוך הצילום, פרטים לעומת צורה כללית , נסיון להעתיק מציאות לעומת תחושה ורושם מן המציאות . אם נדמיין איזשהו ציר שבצד אחד שלו נמצאת המציאות ובצד האחר רושם או תחושה שהיא משאירה אפשר לראות כל ציור ממוקם על הציר הזה ומקיים  יחסים מעניינים בין מציאות לרושם.

 

המשך עבודה (30 דק'):

כל אחד בוחר שני אלמנטים מהצילום שאותם הוא "משתיל" בתוך הרקע שכבר עשה ומייצג אותם  בציור כך שנשמרת איזושהי תחושת חלל, נפח ומציאות. למשל: שמירה על תחושה של קרוב ורחוק ע"י הבדלי גודל, חדות או צבעוניות, יצירת תחושה של נפח על ידי הצללות או תחושת חלל ע"י הסתרה (קדימה ואחורה). בשלב הזה אפשר לעבוד גם עם מברשות דקות יותר ולהתיחס לרקע שכבר ציירנו ולא רק לדימויים שבצילום, לתת לעבודה שכבר נעשתה עם הצבע להשפיע על המשך הציור. הדימויים יכולים להגיח מתוך הרקע או להיות "מונחים עליו".

 

סיכום(10 דק'):

נדבר  על העבודות, על אופי העבודה השונה ,מה הייתה המשמעות של עבודה עם מברשות עבות? נוכחות של משיכות המכחול? נזילות כחלק מהעבודה? האם הציור נבנה כתוצאה מהתבוננות בצילום או התרחשות שקרתה בזמן העבודה עם החומר? איזה מקום יש לתכנון לעומת מה שמתגלה ומתפתח תוך כדי העבודה?

 

חומרים:

צבעי גואש, גיליונות בריסטול, מסקנטייפ, מברשות צבע עבות, פלטות, כלים  למים, מקרן, מחשב.

 

שיעור רביעי: הגדלה והפשטה למשטחי צבע גדולים

 

מטרות:

  • הבנת היחס בין הכלים שאיתם מציירים לבין פעולת הציור.
  • התיחסות לפורמט ואופי העבודה שהוא מכתיב ומאפשר.
  • הפשטה צבעונית וצורנית תוך שמירה על נוכחות של הדימוי.
  • שימוש בתנועה של היד והגוף בציור והנוכחות שהיא משאירה על הדף.

 

פתיחה(15 דק'):

הסבר התרגיל שנעשה בשיעור,נמשיך לעבוד עם הצילום שלנו. נעבוד על מצע גדול (גיליון) בצבעי גואש עם מברשות רחבות. נתבונן בתצלום ונתרגם את הדימוי הצילומי למשטחים של צבע. הגודל של המצע והמברשות הרחבות מכריחים התייחסות כללית יותר לדימוי, לנסות לתאר את הצילום בצורה כללית יותר בלי להכנס לפרטים על ידי עבודת צבע.  לא נעשה רישום לפני תחילת העבודה. קודם כל נעבוד על המישור האחורי של הציור ואחר כך על המישורים היותר קרובים. לפני שמתחילים לעבוד להתבוננן בצילום ולערבב חמישה גוונים בסיסיים שאיתם תעבדו (לפי הגוונים בתצלום).

 

המחשה:

ההסבר יהיה מלווה בדוגמאות מספרים של אמנים שעובדים בהפשטה צבעונית: אלכס כץ, אריק פישל (סקיצות), אליזבט פייטון.

 

מהלך העבודה (65 דק'):

כל אחד מקבל גיליון ומתחיל לעבוד.

נקודות חשובות למהלך העבודה-

  • ניצור את הדימוי על ידי משטחי צבע גדולים. אפשר ליצור הצללות במקומות מסויימים אבל לא להכנס לפרטים קטנים. העבודה תיעשה באמצעות משטחי צבע גדולים שיצרו את הצורות ולא חיפוש אחר עושר צבעוני ודיוקים של הגוונים.
  • המשמעות של עבודה עם מברשות רחבות- אפשר ליצור את הדימוי באמצעות מספר מצומצם של משיכות מכחול וכך האמצעי שבו אנחנו מציירים יוצר הכרח לעבודה כללית יותר. מצד שני יש יותר משמעות לכל משיכת מכחול. צריך להתכוון לכל הנחת צבע שהיא מייצרת את הדימוי.
  • המשמעות של עבודה על פורמט גדול- עבודה הרבה יותר גופנית, משתמשים בכל הגוף ולא רק בפרק כף היד. לנסות להשתמש בתנועה של הגוף ולא לעצור אותה.

 

סיכום (10 דק'):

תולים את העבודות, מי שלא סיים ממשיך בבית ונדבר עליהן ביחס לתרגיל. איך השפיעה העבודה במברשות רחבות? מה מאפשרת העבודה על מצע גדול? מה היחס בין התנועה של הגוף לציור?

 

חומרים: 

בריסטולים בגודל גליון, מברשות רחבות, אקריליק, כלים למים, מקרן, מחשב.

 

שיעור חמישי: סיכום

 

מטרות:

  • התבוננות בעבודות כמכלול על מנת לראות את התהליך שעברנו בשיעורים.
  • מבט על אפשרויות התגובה השונות לאותו  דימוי שנפתחו בפנינו במהלך השיעורים.
  • התמודדות עם בחירה ותליה של עבודות כחלק מתהליך היצירה.
  • התייחסות ליצירת אמנות כאוביקט שחלק מהמהות שלו היא ההצגה שלו והמשמעות שנובעת מכך.

 

פתיחה(15 דק'):

רישום מזיכרון של הצילום שאיתו עבדנו במהלך השיעורים האחרונים. פורמט קטן (שמינית גיליון). תנסו להיזכר בכמה שיותר פרטים מהצילום ותרשמו. רישום מזיכרון הוא שונה מהתבוננות, יש הרבה יותר מקום לדימיון לפעול. תזכרו לא רק בפרטים של הצילום אלא גם באוירה שלו ותנו לתחושות לעבור לדף דרך האופי של הקו (חזק, חלש, רועד, נחרץ, מקוטע), תציירו כאילו אין לכם חשש או התלבטות לגבי מה יצא, אתם בטוחים בעצמכם.

 

מהלך השיעור:

כולם מוציאים את העבודות שעשינו במהלך השיעורים. נדבר על כך שהולכים לתלות את העבודות ואיך?

חלק מתהליך היצירה הוא הפרסום שלה, אמנות היא לא אמנות אם אף אחד לא רואה אתה. התגובות ליצירה הן חלק מתהליך של למידה.

אופציות לתליה-

  • לפי נושאים או תרגילים.
  • לפי צילומים (כל העבודות שמגיבות לאותו צילום יתלו זו לצד זו. האם יצרנו סדרה?)

 

סיכום - אחרי שתלינו את הציורים :

התייחסות למערך כולו ולתהליך שעברנו. מה יש לכם להגיד על התרגילים שעשינו בשיעורים כמכלול?

למדתם משהו על ציור מכך שנקודת המוצא שלנו הייתה תמיד אותו צילום?

מה הדרך הנכונה להתייחס לצילום? יש דרך נכונה?

 

משוב:

15 דקות אחרונות מילוי משוב (ואכילת עוגיות..)

 

 

רשימת יצירות:

 

שיעור ראשון:

1.      דייגו ולאסקז, "לאס מנינאס" (1656) , שמן על בד  318X286 ס"מ

2.      פבלו פיקאסו,  "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

3.      פבלו פיקאסו,  "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

4.      פבלו פיקאסו,  "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

5.      פבלו פיקאסו,  "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

6.      פבלו פיקאסו,  "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

7.      ריצ'ארד המילטון, Picasso’s Meninas

8.      פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

9.      פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

10.  פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

11.  פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

12.  פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

13.  פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

14.  פבלו פיקסו, "לאס מנינאס" בעקבות ולאסקז, 1957

 

שיעור שני:

3.      Gerhard Richter, Bischofberger, 1968, charcoal on canvas, 130*200 cm

4.      Gerhard Richter, Electric Tramway, Graphit on Paper, 1965, 40*29.5 cm

5.      Gerhard Richter, Mountains Gebirge, 1968, Graphit on paper, 69*58 cm

6.      Gerhard Richter, Thermos Jug, 1990, Graphit on Paper, 29.7*21 cm

7.      Gerhard Richter, S.with child, Graphit on Paper, 1995, 29.7*21 cm

8.      Gerhard Richter, Two Women on Sofa,1967, charcoal on canvas, 86*91 cm

9.      Gerhard Richter, Helicopter, 1965, graphit on paper, 35.5*27.8 cm

10.  Gerhard Richter, Study for the presentation pictures, 1986, Graphit on Photocopy, 21*29.7 cm

11.  Gerhard Richter, Woman with Headphones, 1987, Graphit on Paper, 29.8*42.2 cm

12.  Gerhard Richter, Pencil Sharpener, 1990, Graphit on Paper, 29.7*21 cm

13.  Gerhard Richter, Self-Portrait, Graphit on Paper printed veso, 1993, 23.4*16 cm

14.  Gerhard Richter, Self-Portrait, Graphit on Paper printed verso, 1993, 23.4*16 cm

15.  Gerhard Richter,Ball, China ink and Graphit on Paper,1991, 24*32.3 cm

16.  Gerhard Richter, 2 Balls, China ink on Paper, 1991, 29.9*39.7 cm

17.  Gerhard Richter, Ball, China ink on Paper, 1991, 24*33.9 cm

18.  Gerhard Richter, Ball, China ink on Paper, 1991, 24*33.9 cm

19.  Gerhard Richter, Ball, China ink on Pape, 1991, 16.5*23.9 cm

20.  Gerhard Richter, Ball, China ink on Paper, 1991, 24*33.9 cm

שיעור שלישי:

16.  Wilhelm Sasnal, A Railway Statin in Tarnow, 2006, 100*140 cm

17.  Wilhelm Sasnal, -(Piotrek), 2003, 30*24 cm

18.  Wilhelm Sasnal, Untitled(mosciel I), 2000, oil on canvas, 42*42 cm

19.  Wilhelm Sasnal, Shoah(Forest), 2002, 40*40 cm

20.  Wilhelm Sasnal, -(1948),2005,  55*70 cm

21.  Wilhelm Sasnal, Untitled, 2009, 100*110 cm

22.  Eric Fischl, Untitled(from Saigon Minnesota), 1986, oil on paper, 16*12 inches

23.  Eric Fischl, Untitled, 2008, oil on chromecoat, 27*39.5 inches

24.  Eric Fischl, Lapping Sounds along the Shore,1996, oil on linen, 75*45 inches

שיעור רביעי:

1.      Elizabeth Peyton, Ben Drawing,oil on board, 2001, 25.7*21 cm

2.      Elizabeth Peyton, Jarvis,oil on canvas, 1996, 11*14 inches

3.      Elizabeth Peyton, Little Em(Eminem)oil on board, 2002, 9*12 inches

4.      Elizabeth Peyton, jarvis and Liam smoking, oil on board,1997

5.      Elizabeth Peyton, September(Ben),oil on board, 2001, 12*9 inches

6.      Elizabeth Peyton, Bret & Rob New York, oil on board, 1999, 14*16.5 inches

 

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
9121*
 
 
 
9121*