כניסה

החוג לספרות עברית וכללית


ראש החוג: ד"ר טל הולץ


הספר הקולח שלא יכולת להפסיק לקרוא, המשפט מהשיר שהדהד בך ימים אחרי… תמיד אהבת לצלול לתוך המילים של עולם האומנות הכתובה. עכשיו אנחנו מזמינים אותך לצלול גם לכל מה שעומד מאחוריה עם חוג מרתק הפותח צוהר לחקר הספרות והתרבות ומקנה כלים לפרשנות של יצירות שיסייעו לך לחבר גם את התלמידים שלך לכל היופי והעומק של הספרות, אפילו בעידן הטכנולוגי.

נעים להכיר, החוג לספרות עברית וכללית.

בצד ההנאה האסתטית, הגירוי האינטלקטואלי והחוויות הרגשיות המורכבות שהספרות מזמנת לקוראיה, הספרות משמשת כלי מרכזי בעבודת מחנכים ומחנכות, החל מהחינוך הקדם-יסודי ועד לבית הספר התיכון. זאת משום שיצירות ספרות מעולות מקדמות נושאים אישיים וציבוריים, מקנות ידע ותפיסות עולם, מנחילות נורמות תרבות ומאפשרות לקוראיהן להתמודד עם בעיות אישיות.

החוג לספרות עברית וכללית מפגיש את הסטודנטים עם יצירות מופת מספרות העולם ומהספרות העברית והישראלית ומעניק היכרות שיטתית ומעמיקה עם מגמות מסורתיות ועכשוויות בחקר הספרות והפואטיקה על כל ענפיהן. הלימודים מקנים כלים לפרשנות מושכלת וביקורתית של יצירות ספרות אגב התבוננות ביחסי הספרות עם אומנויות אחרות (קולנוע, איור, פיסול ועוד), עם התרבות הפופולרית ועם הפרקטיקה החינוכית והטיפולית.
החוג שם דגש על קידום תהליכי למידה בסביבות דינמיות תוך שילוב טכנולוגיה אינטראקטיבית עדכנית ומאפשר לתלמידיו גישה למרכז ימימה לחקר ספרות ילדים ונוער, אשר מציע ייעוץ ותמיכה ממיטב החוקרות בארץ שעוסקות בהוראת ספרות ילדים ונוער. 

למה ללמוד ספרות עברית וכללית דווקא במכללה האקדמית בית ברל?

  • רק בחוג לספרות עברית וכללית במכללה האקדמית בית ברל הסטודנטים נהנים משיתופי פעולה בין החוג לספרות לבין המגמה לקרימינולוגיה ואכיפת החוק. הלימודים הבין תחומיים מציעים לסטודנטים קורסי בחירה מרתקים שעניינם הוא לדוגמה הייצוג הספרותי של אלימויות ושיגעון. הקורסים המשותפים מאפשרים לתלמידים להעמיק את הידע שנרכש להם בדיסציפלינת הבית באמצעות מפגש עם נקודות מבט מחקריות לא מוכרות וצורות לימוד מרעננות. 
  • המרצים בחוג לספרות עברית וכללית בבית ברל הם מהמעולים בארץ בתחומי החקר של נושאי הלימוד.
  • הסטודנטים נהנים מקשר הדוק, מקצועי וחם, עם מרכז ימימה לחקר ספרות ילדים ונוער ולהוראתה. המרכז רב המוניטין ממוקם בלב הקמפוס והוא מעניק לסטודנטים ייעוץ ותמיכה מהחוקרות החשובות והמובילות בתחומי הדעת האלה.
  • החוג לספרות עברית וכללית במכללה האקדמית בית ברל מארח מדי שנה סופר.ת או משורר.ת מוכרים ומוערכים, המפגישים את תלמידי החוג עם יצירותיהם ועם מבחר היצירות שהשפיעו על כתיבתם.
  • החוג לספרות מציע מגוון של קורסים בלעדיים לבית ברל, עם דגש מיוחד על כיוונים אסתטיים וטיפוליים בתחום ספרות הנוער והילדים.
  • הקמפוס הירוק של בית ברל יפה כל כך, שאפשר היה לכתוב עליו שיר...

האם התוכנית יכולה להתאים לי?

הבוחרים בלימודי ספרות עברית וכללית בבית ברל הם בדרך כלל:
  • אנשים מכל קשת הגילאים: צעירים, מבוגרים וגמלאים צעירים בנפשם, המתעניינים בתחומי התרבות, הספרות הכללית והעברית וספרות הילדים והנוער.
ברמה המקצועית התוכנית מתאימה ל:
  • סטודנטים הלומדים לתואר ראשון ושני במסלול הישיר, או לתואר ראשון במסלול הצומח – בכל מסלולי ההכשרה לחינוך (בית הספר היסודי, בית הספר העל-יסודי, חינוך מיוחד, חינוך בלתי פורמליוקידום נוער), אשר מעוניינים לקבל גם תעודת הוראה בספרות וללמד את המקצוע. 
  • אקדמאים הלומדים בתוכנית ההסבה להכשרה להוראה או בתוכנית להרחבת ההסמכה להוראה (תוכניות הלימוד מותאמות באופן אישי, בהתחשב בלימודים קודמים ובניסיון המקצועי).

איך זה מקדם אותי בחיים האמיתיים?

הבוגרים שלנו מקבלים את ההכשרה המעולה והמקצועית ביותר ומשתלבים בקלות בכל מסגרות החינוך.

איך נראית תוכנית הלימודים ביומיום?

  • הלימודים בחוג מרוכזים בימי רביעי בלבד.
  • הקורסים נלמדים בקמפוס המכללה או במתכונת המשלבת הרצאות פרונטליות במכללה, למידה סינכרונית (הרצאות אונליין לייב) ולמידה אסינכרונית (הרצאות מוקלטות מראש ו/או חומרים ללמידה עצמית). 
  • למידה מרחוק - מספר רב של קורסים נלמדים באופן אסינכרוני בלבד, כך שהסטודנטים נהנים בהם מגמישות ונוחות ללא הגעה למכללה.

אגב, מי המרצות והמרצים שילוו אותי?

  • ד"ר טל הולץ, ראשת החוג לספרות עברית וכללית -  מתמחה בחקר הסיפורת של הדור הראשון לשואה (ייצוגים של אובדן טראומטי ותפיסות פסיכו-אידאולוגיות ופוליטיות של אֵבֶל). חוקרת גם ייצוגים של פתולוגיות נפשיות ואלימויות בספרות העברית והכללית, ומתעניינת בנוסף בכתיבתם של סופרים ערבים וסופרים יהודים הפועלים על קו התפר שבין התרבות הערבית לתרבות העברית. טל מלמדת במכללה בחוג לספרות, במכון האקדמי הערבי ובמגמה לקרימינולוגיה ואכיפת החוק. מזדהה עם תחושתה של הסופרת הנורווגית לין אולמן, ש"ספרות טובה מזכירה לך שאתה לא לבד באנושיות שלך".
  • פרופ' נורית בוכוייץ - מרצה לספרות כללית ווהשוואתית ומתמחה בפוסטמודרניזם, פוסטהומניזם וספרות המאה העשרים ואחת. פרסמה ספרים ומאמרים בתחומי התמחותה בספרות האנגלית, הצרפתית והעברית. מתענייינת, כמו כן, בצורות החדשות ביותר של כתיבה ספרותית ובזירות העדכניות של הספרות הדיגיטלית.
  • ד"ר שי בידרמן - ד”ר לפילוסופיה, מלמד ספרות, קולנוע וחשיבה ביקורתית. אלו חוברים אצלו יחדיו כדי לעבות את הכשרת ההוראה ועולמו של המחנך בחשיבה הומניסטית ובנטיעות תרבותיות.
  • ד"ר יעל בלבן - חוקרת את הייצוג של החושים בספרות (טעם, ריח וכד') ואת הקשר שבין ספרות למוזיקה. פרסמה ספר ומאמרים שונים בתחומים האלה. מלמדת ספרות עברית וכללית בחוג לספרות ובמכון האקדמי הערבי ושואפת להדביק את תלמידיה באהבת הספרות ובהנאות הקריאה המעמיקה. בתפקידה כרכזת קידום למידה במרכז להוראה ולמידה, היא מסייעת לסטודנטיות ולסטודנטים לרכוש מיומנויות אקדמיות ולהצליח בכל תחומי הלימודים.
  • ד"ר עינת ברעם אשל - מרצה לספרות עברית ולספרות ילדים מזה שלושה עשורים. בשנים האחרונות היא משמשת ראש ״מרכז ימימה לחקר ספרות ילדים ונוער ולהוראתה״. פרסמה עד כה שני ספרי עיון ומבחר גדול של מאמרים בתחומי התמחותה. עינת מסכימה בכל לבה עם הסופר הרוסי מקסים גורקי, שכשנשאל פעם כיצד ראוי לכתוב ספרות לילדים, ענה: "כמו למבוגרים אבל טוב הרבה יותר!"
  • ד"ר עידית עינת נוב - חוקרת ומרצה בתחום השירה והסיפורת העברית המחורזת מימי הביניים. תחומי עניין והוראה נוספים: השירה העברית לדורותיה וההיבטים המוזיקאליים של השירה (פרוזודיה). עידית חושבת שההתייחסות לשירה בתור "תרגיל בסבלנות" (קן נוריס), היא התייחסות מדויקת מאוד, כיוון שהשירה מחייבת אותנו באמת להתמסר לרגע, להאט את הקצב המהיר של החיים, ולשים לב לכל הדברים המשמעותיים שהולכים בו לאיבוד.
  • ד"ר לי שיר - מרצה לספרות אנגלית וספרות השוואתית. בעלת תואר דוקטור מאוניברסיטת תל אביב, תואר שני במדעי הרוח מאוניברסיטת שיקגו ותעודת מורה מוסמך בכיר לאמנות. עוסקת במחקר רב-תחומי אודות הקשר בין ספרות לזיכרון תרבותי, ואודות תפקידה הייחודי של שירה בייצוגים של טראומה ועבודת אֶבֶל מהעת העתיקה ועד ימינו. ספר שיריה הראשון, "תרגיל בהפשרת שלגים", יצא לאור בשנת 2018. מחבבת את גילוי האמת של פרויד, שמזכיר לה את עצמה: "בכל פעם שהגעתי לתובנה חדשה על נפש האדם, גיליתי שמשורר היה שם לפניי".

מה הבוגרות חושבות?

אוריה פלד כהן (סיימה את לימודיה ב 2020):
"הלמידה בחוג לספרות היתה בשבילי חוויה יוצאת דופן. תמיד אהבתי ספרות ומילים, אבל בחוג לספרות במכללה האקדמית בית ברל נחשפתי לשכבות ולזוויות שלא ראיתי קודם, הייתי מגיעה לשיעורים עם רעב אמיתי.
הקורסים היו מעניינים ומעשירים מאוד, מגוונים ושונים זה מזה. המרצות כולן, היו תמיד זמינות לכל שאלה, נגישות, בגובה העיניים אבל גם שומרות על מקומן המכובד. כל מרצה מביאה צבע אחר לחלוטין וזה יוצר הרבה אפשרויות להתחבר לקורסים מכל מיני כיוונים. הרגשתי שיש השקעה מאחורי כל קורס, עד הפרטים הכי קטנים, ושיש ערוצי תקשורת טובים עם סגל המרצות."


 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
9121*
 
 
 
9121*