כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > תכניות לימודים > פקולטות > חינוך > כתבות > פרויקטים וקהילה > פרויקט גינה קהילתית בשילוב נוער בסיכון

פרויקט גינה קהילתית בשילוב נוער בסיכון

נערים בסיכון בני 20 פלוס מכפר סבא אותרו על ידי סטודנט לחינוך ושולבו בפרויקט ייחודי שהחזיר אותם לתלם.

במהלך החודשים האחרונים עברו נערים בני 23 מכפר סבא, פרויקט ייחודי שפותח על ידי אורן בר שי, סטודנט במסלול לקידום נוער ובמסלול ללימודי סביבה במכללה האקדמית בית ברל. בר שי, שהחליט לקחת את היוזמה לידיו ולשלב בין שיטת ה"פרמקלצ'ר" אליה נחשף במסגרת החוג ללימודי סביבה, לבין לימודיו בחוג לקידום נוער, יצא ללילות ארוכים של חיפוש אחר נערים משוטטים הנחשבים לנוער בסיכון, התדפק על דלתותיהם ולבסוף שכנע 8 נערים לקחת חלק בפרויקט.

 

במסגרת הפרויקט נפגשו הנערים עם בר שי אחת לשבוע בגינה האורגנית של המכללה האקדמית בית ברל, שם לימד אותם אודות הקמת גינה קהילתית, כאשר כל אחד מהם הקים גינה כזו בה גידל ירקות, פירות וצמחים. בסוף התהליך, הקים בר שי עם הנערים "שוק ליום אחד" בו ניתנה להם האפשרות "לקצור את הפירות" ולמכור את תוצריהם.

 

שיטת ה"פרמקלצ'ר", היא שיטת תכנון המחקה דפוסים ויחסי גומלין הקיימים בטבע ומיישמת אותם בכל תחומי החיים".פרמקלצ'ר" היא מערכת רעיונות וטכניקות שמלמדות כיצד ניתן לחיות באופן בר-קיימא המשתלב עם הסביבה, ומאפשר חיים נינוחים עם הטבע.

אורן בר שי לימד את הנערים לקחת אחריות על פרויקט הגינה הפרטית של כל אחד מהם ומתוך כך להבין את גודל האחריות האישית של כל אחד על חייו. פרויקט הקמת הגינה, טיפוחה ומכירת התוצרת בשילוב שיחות מעמיקות הביאו אותם לנקודת מבט שונה של ראיית ה"עצמי" והיכולות האישיות, דרכה נעשה ניסיון להעלות את הביטחון העצמי שלהם ולגרום להם לקחת אחריות על עתידם.

 

לדברי אורן בר שי, "הפרויקט נועד ליצור שינוי בדפוסי החשיבה ובדפוסי ההתנהגות של הנערים, תוך ניסיון להובילם למצב בו הם יחוו תהליך דינאמי שהשלכותיו ילוו אותם כאשר ינסו להשתלב בשוק העבודה, בתקווה שיצליחו להיחלץ ממעגל החיים אליו הורגלו. חשוב לציין, כי מדובר בנוער בסיכון, בעל דימוי עצמי נמוך, שנטול כל מיומנויות בסיסיות, כגון: קבלת מרות, יכולת להביע את עצמם במסגרת, משמעת עצמית (הכוללת אפילו יכולת לקום בשעת בוקר מוקדמת), ביטחון עצמי ביכולות אישיות וכך הלאה.
הגינה שימשה עבורי כלי באמצעותו לימדתי את הנערים לקחת אחריות ולהכיר ביכולות האישיות שלהם. ההשקעה או הזלזול של כל אחד מהם בגינתו הפרטית שיקפה עבורם מראה למציאות. למשל, סיפורו של אחד הנערים שרצה לגדל וורדים בערוגתו. הוא שתל אותם במרץ ודמיין איך הוא מוכר אותם ומרוויח די כסף להפקת תקליט. אולם, אחרי המפגש הראשון חדל אותו צעיר להתמיד והגיע רק בפגישות האחרונות. בהגיענו לערוגות הוא נעמד דומם משך מספר דקות אל מול הערוגה שלו אשר לא צמחו בה וורדים, היו בה רק קוצים ועשבים שוטים שהשתלטו על הערוגה. אני זוכר שראיתי את הצעיר עומד מול הערוגה ספק תוהה ספק דומע, לא היה אז צורך במילים, הרגשתי שכל מילה שלי מיותרת. בניתוח שלאחר מיכן סיפר הצעיר איך אותו דפוס חוזר על עצמו  גם בחייו האישיים רק שכאן יכול היה הצעיר להסתכל על הכל מהצד. סיפור נוסף שריגש אותי במיוחד היה סיפורו של נער שסובל מ'תסמונת אספרגר', שהמשמעות שלה היא רמת משכל נמוכה מאוד (על גבול הפיגור), עד כדי כך שהוא חווה כישלונות ותסכול מתמשך. הנער הצליח להשקיע ולהתמיד בפיתוח הגינה ולמעשה לראשונה בחייו לקצור את פרי עמלו. הפרויקט החזיר לנער את הביטחון העצמי, האמונה ביכולותיו ובעיקר כלים שעזרו לו מאוחר יותר למצוא עבודה בתחום החקלאות".

עוד מוסיף אורן, "מרגש היה לשמוע ממנו לאחר זמן קצר כשסיפר לי שהצליח לאסוף מספיק כסף ולטוס לטיול ארוך בחו"ל כפי שעושים כל הצעירים בני גילו".

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.