כניסה

ראיון עם ד"ר נורית כהן עברון

התפיסה מכוונת את העיצוב

נקודת המוצא

בהסתכלות שלי על בתי הספר הבסיס הוא חינוך בקורתי.
ההנחה היא שהתפיסה מכוונת את העיצוב, אי אפשר להפריד בין התפיסות ובין עיצוב הסביבה, הסביבה מבטאת ומכוננת ערכים.​

דוגמא לקשר בין תפיסה לבין עיצוב

​נקודת יסוד יוצאת מחלל הכתה לחלל ביה"ס כחוט השני ולכל האורך – יש מה לעשות.
בספר "בית, ספר" שיצא בהוצאת מוזיאון הרצליה  - צילומים של סמדר בר אור, http://www.herzliyamuseum.co.il/ הקישוט הוא אפריורי "עלוב", שלט בקצה מסדרון "ברוכים הבאים"  או "למדו להיטיב" בע"מ 89,   מה שרואים שם זה לא עיצוב אלא מסרים סותרים כנגד  הטקסט.

 

קשר בין אדריכלות לבין פילוסופיה חינוכית

הביטויים שאני מכירה  באדריכלות, גם  בבתי ספר חדשים, אפילו שיש מביניהם לא שגרתיים, לא קשור לשום תפיסה חינוכית.  למשל: אדריכל תכנן רחבה (בשוהם ) כאודיטוריום שיורד ופונה לחלון בצורת חריץ שפונה החוצה – מעולם לא  ראיתי שישבו שם תלמידים. לעומת זאת הילדים יושבים על פלטה שממנה אפשר להסתכל על המסדרון. יש פירמידת זכוכית שמקטינה את מי שמשתמש ברחבה. התכנון נראה כמו עבודה של אדריכל המנותק מפילוסופיה חינוכית. בעיצוב, לא ברור לאילו  צרכים של מי שחי שם זה מכוון, מוזר ולא מחובר. העיצוב שם לא משרת צרכים בסיסיים.
מן הראוי שיהיה צוות היגוי שיקשר בין הצוות הפדגוגי לבין האדריכל. התשתית הקיימת מבטאת לעתים "גחמה" של אדריכל ולא ביטוי לפילוסופיה חינוכית.

השאיפה

צריכים לכונן מסורת שבהם מבטיחים כיצד התפיסות החינוכיות והתכנון האדריכלי  מבינים מושגי יסוד וזיקות הדדיות. בתוך זה יש לשים לב, למשל, לקשר בין פרופורציות ומעמד האדם. דרוש תיווך, המורים לאמנות צריכים להיות מתרגמים של רעיונות חינוכיים לתרבות חזותית ולשפה חזותית זו השאיפה.

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.