כניסה

תיאור כללי

תיאור כללי

קהילת בית הספר כוללת מורים, תלמידים ועובדים. בבית הספר 650 תלמידים וכ 50 מורים ועובדים. בבית הספר תכנית הכשרה להוראה של סטודנטים מהמכללה האקדמאית "בית ברל" (PDS- Professional Development School). הרעיון של תכנית ההכשרה מעוגן בדבריו של הרב סלוביצ'יק: "שני כוחות נטע הקב"ה באדם: הכוח להיות רב ומורה, ללמד את הזולת, להשפיע עליו, ליצור אותו מחדש. והכוח להיות תלמיד, ללמוד מן הזולת. כי האדם הוא גם רב וגם תלמיד, משפיע ומושפע, מקבל ונותן".

כתובת: גלר זאב 29 כפר-סבא, 09-788180

אתר אינטרנט: http://www.sharet.ms.ksedu.co.il/

בחטיבת "שרת", מלבד כיתות אם, יש כיתה שמפעיל צוות המורות לחינוך מיוחד. בכיתה נבנו סביבות למידה בהיסטוריה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. אוכלוסיית היעד היא תלמידי חטיבת הביניים עם ליקויי למידה הזכאים לקבל שעות תמיכה על פי חוק השילוב. אנשי הצוות הרגישו בצורך לפתח ולתרגל מיומנויות ואסטרטגיות למידה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים. היזמה לבניית הסביבה באה מצד גורם חיצוני, מד"פית סטודנטים לחינוך מיוחד ממכללת "בית ברל".

רציונאל סביבות הלמידה בבית הספר

מטרות סביבות הלמידה:

(1) לחזק ולבסס מיומנויות למידה בנושאים שונים.

(2) לפתח הבנה של מהות המקצוע היסטוריה ודרכי החקר הייחודיות לו. כל סביבת למידה היא יחידה עצמאית, והיא ממוקמת באזור אחר בחלל הכיתה. בין האזורים מפרידה כוננית ספרים המשמשת מחיצה (תמונה מס' 1).

(3) לפתח יחידות הוראה מותאמים למקצוע עתיר מלל. ליצור הכללות כדי שתלמידים יוכלו לעשות העברה למקצועות אחרים. בבית הספר "שרת" בנו סביבות לימודיות העוסקות ברכיבים מהותיים בתחום הדעת היסטוריה: מושגים ומפות היסטוריות ונושא מגילת העצמאות, לפי תכנית הלימודים.

תמונה מס' 1

סמיכות סביבת הלמידה זו לזו מעבה ומעשירה את אפשרויות הזיקה והחיבורים ביניהן ומעניקה עומק למשמעויות של הנושאים, כל אחד לחוד וכולם ביחד. סידור השולחנות מעיד על גמישות בהרכב ובגודל קבוצות הלמידה. תלמידים יכולים לעבוד בעצמם, עם חברים בקבוצה קטנה או בקבוצה גדולה (תמונות 2, 3, 4).

תמונה מס' 2

תמונה מס' 3

תמונה מס' 4

מה שיכול להעיד על התייחסות מיוחדת לאוכלוסיית היעד של סביבות הלמידה הם אמצעי הלמידה המגוונים בכיתה. בחדר יש ספרות יעץ, בה יכולים התלמידים להיעזר בחיפוש ידע רלוונטי שיסייע בביצוע המטלות. כמו כן יש בכיתה חומר כתוב וחזותי, מחשבים וקלטות שמע (תמונה 5).

תמונה מס' 5

הרכיב המעיד בצורה בולטת על נוכחותם של תלמידים (תמונה 3) הם קלסרים של תלמידים בארונות הספרים. בכיתה מעט חלונות, וחלק ניכר מהקירות צבועים בצבע ירוק, בגוון חריף למדי המשרה תחושת דחיסות. נראה לנו חשוב לבחון את סביבת הלמידה משתי זוויות: האחת בזיקה לתחום הדעת המיוצג בסביבה, והשנייה בזיקה לאוכלוסיית היעד האמורה לפעול בסביבת הלמידה - תלמידים בעלי צרכים מיוחדים. עיצוב הוא תרגום של תוכן, או של רעיון משפה חזותית לשפה מילולית. כשמעצבים לאוכלוסיה של לומדים בעלי צרכים מיוחדים, כל העקרונות של עיצוב צריכים לבוא לידי ביטוי ביתר הקפדה, כדי ליצור בהירות מקסימאלית של התוכן. 

תהליך בניית סביבות הלמידה

שותפים למהלך - מדריכה פדגוגית מהמסלול לחינוך מיוחד ב"בית ברל", מורה לחינוך מיוחד, מורה להיסטוריה, תרפיסטית באמנות ומומחית בעיצוב סביבות למידה בחינוך מיוחד. ​

סביבות הלמידה בבית הספר - היבט כללי

סביבות הלמידה בחטיבת הביניים "שרת" מושקעות. ניכר שהמפתחים השקיעו בהן מאמץ כדי לתמוך בתהליכי למידה ברמות קושי ומורכבות שונות. ניתוח הלוחות ומרכז הלמידה מעלה שאלות הנוגעות לדרכים בהן השפה החזותית מאפשרת או מקשה על פיתוח של מיומנויות ועל תהליכי למידה רצויים. ​

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.