כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > מרכזים > המרכז לתכנון לימודים > שירותי המרכז > תערוכות המרכז > ביקור בחצר האחורית - התערוכה השנתית במרכז לתכנון לימודים
פרטי התקשרות
כתובת
שעות קבלה
<div></div>
טלפון
דואר אלקטרוני

ביקור בחצר האחורית - התערוכה השנתית במרכז לתכנון לימודים

היכן נקבל את פניהם של המתארחים בביתנו? היכן נרצה להושיב אותם ולהציג בפניהם את חיינו במיטבם? מה שבטוח,  זה לא יהיה "גרנד טור" במחסן שבו אנו מניחים את מה שלא ראוי להופיע לעיני כל בחיי היום יום, גם לא לחצר מאחורי הבית שאליה הגיעו, עם הזמן, חלקי רהיטים שאולי יום אחד נתקן ושאר חפצים שכרגע אין להם שימוש.

בתערוכה "החצר האחורית" של המרכז לתכנון לימודים במכללה האקדמית בית ברל ניסה הצוות המפתח לשקף את הדיכוטומיה הזאת על ידי הבלטה של מה שאנו מנסים להסתיר, להחליש, ולהדיר מקרבתנו. התערוכה מעלה שאלות כגון:

  • מי מגדיר מהי חצר אחורית ומהי חצר קדמית?
  • מה נכנס לחצר האחורית?
  • מה בין שוליים לחצר אחורית?

 

כמכללה אקדמית לחינוך יש לנו עניין רב בשיח בקורתי ובבחינה פרשנית של תופעה חברתית  מעניינת ובעלת נוכחות בחיינו.

חצר אחורית מהי?

המושג "חצר אחורית" מעלה אסוציאציות מגוונות וזיכרונות מהעבר, חלקן נעימות וחלקן פחות. החצר האחורית היא יצירתית ומסוכנת כאחת. כמו החצר מאחורי הבית של סבתא... הכלים השבורים והנדנדה... המקום שאליו נכנסים ילדים ומאפשרים ליצירה ולדמיון להשתולל ולצאת לחופשי. הסכנה מופיעה כאשר מנצלים את החופש הזה ליצירה רעה, כמו בפינות נטושות של בית ספר ללא פיקוח.

 

בתהליך הפיתוח של התערוכה נוכחנו לגלות שהחצר האחורית היא לא רק המקום הפיזי המוסתר, זה שנמצא מאחור, אלא היא מקבלת ערך סימבולי ולכן היא תוצר של התרבות והחברה האנושית. היא צורך אנושי. החצר האחורית לא יכולה להתקיים ללא החצר הקדמית - הסלון.

 

 

   

 

לא סתם תריסים

על שמונה תריסים ישנים שנמצאו במזבלה של המכללה מוצגות כעת שבע "חצרות אחוריות" ורציונל. כל פנל הוא תריס המייצג טריטוריה/זירה. התערוכה מדגימה כיצד החצר האחורית מתקיימת בממדים שונים: מהעצמי, מהנפש ועד הגלובלי. התצוגה מובילה אותנו באופן הדרגתי מהקרוב ביותר –  "עצמי" והחצר האחורית של הנפש, היינו – הלא מודע, אל הרחוק ביותר – החצר האחורית של העולם – מדינות מהעולם השלישי שאליהן משליך העולם המערבי את הפסולת התעשייתית שלו, ואל החצר האחורית של העולם הווירטואלי. אותם תריסים מקיפים חלל קטן, אינטימי, שבתוכו עוצב סלון זעיר-בורגני, מהוגן. בתוך ויטרינות בסלון מוצגים שלושה מודלים מקרטון המתארים מהי אינה חצר אחורית, ואשר אנו נוטים לשייך אותם לשיח בנושא חצר אחורית.

מתרווחים בכורסה

בתוך אותו "סלון" מוזמנים המבקרים להתרווח בכורסה ולצפות בקטעים מתוך הסרט "נס במילאנו" של ויטוריו דה סיקה – סרט סוריאליסטי על הומלסים במילאנו שלאחר מלחמת העולם הראשונה; וכן קטעים מהסרט התיעודי "לפניך ברעדה", שהוא מעין הרחבה ל"תריס" השייך לנושא החצר האחורית של הקהילה ובו  מוצגת קהילת ההומואים והלסביות החרדים – אנשים  אלו חיים חיי נידוי, הסתתרות ומאבקים פנימיים בלתי פוסקים בניסיון, מצד אחד, להישאר חלק מהקהילה האורתודוקסית אליה הם משתייכים ואל משפחותיהם והחיים הדתיים בפרט, ומצד שני לחיות עם ההעדפות המיניות שלהם שעליהן, על פי דין התורה בה הם מאמינים בכל לבם, יש גזירת מוות.

 

 

   

 

 

לצד התריסים מוצגת בחלונות התצוגה תערוכת אמנות בנושא "סלון הדחויים" –  מחווה לדיסוננס מעניין מעולם האמנות. מאנה וחבורתו בתחילת המאה העשרים, לימים – האימפרסיוניסטים, שנדחו מהסלון הפריזאי משום ששברו כל מסורת  אפשרית בציור הקלאסי והרומנטי של אותם ימים, והביאו בדיעבד לשינוי קיצוני בתפישת האמנות והאמן, החלו תקופה חדשה הנקראת "מודרניזם" וכיום הם מוצגים בכל מוזיאון ממסדי ובעצם בכל סלון.

 

התערוכה והנושאים המוצגים בה לא מנסה לכוון לשום אג'נדה נוקשה ומוכתבת מראש ולא נופלת לבור של הייצוג האסתטי ומכמיר הלב של אותם "עלובי החיים" – דרי החצר האחורית, אלא מציעה הצצה והתבוננות פנימה, הזמנה לשאול שאלות על עצם הגדרת הנושא.

 

התערוכה מוצגת בחלל הכניסה למרכז לתכנון לימודים בין דלת הכניסה למרכז, בדרך אל ארכיון מפלגת העבודה ואל השירותים. זהו אינו חלל מוזיאלי, ובעצם מעין חצר אחורית פנימית של בניין הספרייה. דווקא בהקשר הזה התערוכה מציעה דרך מעניינת ואפשרית של הקמת סביבת למידה בנושא פדגוגי.

יום עיון: פותחים תריס לחצר האחורית

בתאריך 26/4 יקיים המרכז לתכנון לימודים יום עיון בנושא פותחים תריס לחצר האחורית.

אל תוותרו על ביקור בחצר האחורית

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.