כניסה
פרטי התקשרות
כתובת
שעות קבלה
<div></div>
טלפון
דואר אלקטרוני

רוקמים דיאלוג

התערוכה השנתית במרכז לתכנון לימודים, הוראה והערכה 

 

מאת: חנה זכאי כרמל והגר קאופמן

 

"דיאלוג הוא שיחה שהמעורבים בה מנכיחים את עצמם ומתעניינים בזולתם הן מבחינת אנושיותם המשותפת והן מבחינת אישיותם הייחודית ותוך כדי הסתמכות על אמון, כבוד, פתיחות וקשב הדדיים הם מתקדמים יחד אל הבנה טובה ומקפת יותר של עצמם, של זולתם, ושל הקשרי החיים המשותפים להם" (פרופסור נמרוד אלוני, 2008).

 

התערוכה "רוקמים דיאלוג" מציגה מסורות שונות של דיאלוג לאורך ההיסטוריה, מאירה אותן כאמצעי ליצירת משמעות ומתעדת מאפיינים של שיח חינוכי בישראל 2010. מימי סוקרטס וקונפוציוס דרך החשיבה של אבן ח'לדון בסוף ימי הביניים ועד הדיאלוג הדיגיטלי של המאה ה-21, המסורות השונות נותנות ביטוי לתפיסת הדיאלוג כגורם בעל סגולות של העצמה.

 

     
דיאלוג קונפוציאני, בית ספר "דקל" רעננה. צילום: נגה קלינסקי דיאלוג סוקרטי, בית ספר "אלחכמה", טייבה. צילום: נגה קלינסקי דיאלוג אבן ח'לדוני, בית ספר "אדם וסביבה", געש. צילום: נגה קלינסקי

 

מחקר, למידה ותיעוד בשטח

התערוכה נולדה מתוך הספר "דיאלוגים מעצימים בחינוך ההומניסטי" בעריכת פרופסור נמרוד אלוני. במקביל ללמידה של המורשות והתיאוריות הקשורות בדיאלוגים החינוכיים, יצאנו לשטח, לגני ילדים, לבתי ספר ולמסגרות חינוך בלתי פורמאליות ותיעדנו התרחשויות המכילות דיאלוגים בזמן אמיתי.

 

     

דיאלוג אקולוגי, חוות "סבא ג'ק"
בעין יהל. צילום: ליאור רוזן

דיאלוג פרייריאני, "גן אינדיגו" רעננה.
צילום: הגר קאופמן
 
דיאלוג קורצ'אקי, גני חי - גנים
אנתרופוסופיים, תל אביב.
צילום: עדי ניר

אחרי שלב המחקר והלמידה, הגיע שלב הפיכת המידע לחזותי, באופן שיתאים לתערוכה שעיקרה פנייה ויזואלית אל המבקרים בה. שלב זה דרש צמצום של המידע וחתירה לליבה הרעיונית, בחירת הציטוט המאפיין כל תיאוריה ובחירת הדימוי המשקף באופן המתאים ביותר את הרעיון המוצג.

בשלב זה עלו שאלות עקרוניות כמו איך מתאימים התרחשויות חינוכיות המתרחשות בימים אלו לכלל התיאוריות והמורשות שנבחרו לייצוג בתערוכה.

במקביל, עסקנו בבחירת התשתית, הרקע הפיזי של התערוכה תוך התמודדות עם אילוצי החלל והסביבה הקיימים. האתגר היה לעצב את הסביבה באופן שייתן ביטוי לערכים, הרעיונות והמורשות המוצגים בתערוכה. התשתית המרכזית שנבחרה היא כיסאות גדולים, שמייצגים מעגל-שיח בין רעיונות שלא תמיד תואמים, אבל בכל זאת מנהלים דיאלוג זה עם זה, גם בין דפי הספר וגם בתערוכה.

 

 

 

כריכת הספר "דיאלוגים מעצימים
בחינוך ההומניסטי". עורך: נמרוד אלוני
 

  סקיצה לתערוכה, ביצוע: עמית יצחק

 

 

גישות שונות לדיאלוג

על ההבדלים שבין הגישות השונות לדיאלוג אפשר לעמוד מהשוואה בין שני הוגי דעות: מי שמגדיר דיאלוג כשיחה הוגנת של שמיעת טענות הזולת בתשומת לב – בוחר בעמדתו של גאדאמר. מי שמבין במושג דיאלוג את המגע הקיומי עם האחר כדי ליצור שותפות אנושית, דרכה אתה מגיע לאמת קיומית גבוהה יותר – בוחר בדרכו של מרטין בובר.

ניתן להאיר את הקושי שבהגדרת דיאלוג בסביבה החינוכית בעזרת דבריו של נתן גובר בספרו של אלוני: "רב-משמעויות הוא המושג דיאלוג, ואל לנו להשתמש בו מתוך זחיחות הדעת תוך אימוץ מושגים 'יפי תואר'. מה גם שהמצב הלימודי השכיח איננו מצב של אחד לאחד, אלא של מורה וכיתה. עובדה זאת מסבכת עוד יותר את הנעימות והחביבות, שלא לדבר על המשמעות והפרקטיקה, של קיום דיאלוג כלשהו בין אחד לארבעים."

 

 

דיאלוג תלמודי, בית ספר הומניסטי ניסויי
"גנים",
גני תקוה. צילום: נגה קלינסקי 

דיאלוג בובריאני, פרויקט "שמיכת טלאים",
כפר סבא.
צילום: רביד שטיינפרס 

 

העוסקים במלאכה

צוות פיתוח: חנה זכאי כרמל (ריכוז), ד"ר רימונה כהן, עמית יצחק, חיה לחמן, אבריאלה עמית, הגר קאופמן, נגה קלינסקי, ליאור רוזן.

עיצוב והפקה: חנה זכאי כרמל, עמית יצחק, הגר קאופמן, נגה קלינסקי.

סיוע בהפקה: שרון אופנהיים, אירית גזית-לובטון, אסתי  לובוביץ, יולה שנפלד, אביבית שלום, דינה קבלינסקי-בן דור.

יעוץ: פרופ' נמרוד אלוני, אביבה בלאיש, ד"ר הרצל ברוך, יעקב הכט, ד"ר אמיתי המנחם, ד"ר עמוס הופמן, ד"ר בת חן ויינהבר, ד"ר שוש מילאת, ברוריה סלע, ד"ר דליה עמנואל, ד"ר חנה צימרמן.

תודה לאירית טופז ולצוות המרכז לתכנון לימודים, הוראה והערכה.

תודות: ד"ר חיה אלטרץ, אליהו בובליל, אבי ויטרי, ליאת וייצמן, יאירו טורצ'ין, נדב רוזנברג, אליק ריטבס.
תודה מיוחדת לאמנים בתיה אייכנהולץ וליאירו טורצ'ין שהשאילו לנו ברוב נדיבותם יצירות אמנות דיאלוגיות המעשירות ומגוונות את התערוכה.

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.