כניסה

חישוב בעל פה ובכתב

לפניך תרגיל:  = 387+99
דני : התוצאה היא 312 כי   2 = 9-7 ;     1= 9-8  ; ומורידים את ה-3....".
המורה: הצע דרכים נוספות לחישוב בעל פה. שים לב למספרים .  המספר 99 קרוב?
דני:אני לא יכול לעשות את התרגיל בלי לחשב במחשבון. אני חייב מחשבון.

דני לא מצליח לחשב בעל פה מתוך אומדן ומתוך קריאה של הרמזים המופיעים בטקסט המתמטי שלפניו. עבור דני חישוב משמעו ביצוע פרוצדורה כלשהי. כאשר הוא מתקשה הוא אינו יודע לבקר את המהלך שביצע ופונה למחשבון ש"יחלץ" אותו מהבעיה אליה נקלע.

דני אינו מבצע אומדן, אינו קורא נתונים מתוך הבנה כמותית ואינו מייעל את החישוב אלא צמוד לפרוצדורת החישוב אותה הוא לא מבין ולכן לא יודע ליישם ולפתור בלי עזרת המחשבון.

מה נעשה?

חשוב מאוד לחשוף את דני למשמעות הטקסטים המתמטיים והמשמעות הכמותית שלהם. חשוב לדבר עם דני על דרכים יעילות לחישוב ולהפנות את תשומת ליבו לכך שמספרים אינם סמלים בלבד אלא הם ברי משמעות כמותית. כדי להקל את דני להבין את המשמעות הכמותית ניתן להוריד את תחום המספר ולחזק את ההבנה של המבנה העשרוני כבסיס לחישוב יעיל. חשוב "להוכיח" לדני שקל יותר לחשב כאשר המספרים הם בחזקות של 10. במקרה זה לדוגמה, אם היה כתוב 387+100  היתה הפתרון קל יותר ולכן אם רשום "רק" 99, עליו להוריד 1. חשוב לנהל שיח מתמטי אודות הקשר בין מספרים למשמעות וללמד את דני להעניק משמעות למספרים שהוא קורא.

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.