כניסה

תערוכת "קופי פייסט"

הכפילות וההעתקה נמצאות בבסיס ספרות הילדים. ספרות ילדים מאופיינת בטקסטים שנכתבים ונשפטים על-ידי קבוצה אחת – המבוגרים למען קבוצה אחרת – ילדים ונוער. הילד נתפס על ידי המבוגרים כמי שזקוק להגנה, לטיפוח, להעשרה, לתיווך וללמידה.

ספרות ילדים נתפסת פעמים רבות ככלי בידי המבוגרים להשגת מטרות אלה ומשום כך צריכה להתאים להן ולהיענות לציפיות וכללים ברורים (שביט, 1996).
 

כתוצאה מאילוצים אלה מוצאים המבוגרים לנכון לשנות ולהתאים טקסטים כך שיתאימו לילדים בגילאים שונים, ולצרכים חינוכיים ותרבותיים שונים. לכן נמצא בספרות הילדים כר נרחב של כפילויות והעתקות מכמה סוגים עיקריים: בין טקסטים של מבוגרים לילדים; בין טקסטים חדשים לישנים; בין איורים ליצירות אמנות; וכן שימוש בתבניות חוזרות על מנת להקל על ההתמודדות של הילד הקורא (שביט, 1996).

 

בתערוכת "קופי פייסט" המוצגת במרכז לתכנון לימודים במכללה האקדמית בית ברל מוצג מגוון דוגמאות לסוגים שונים של "קופי-פייסט" בספרות ילדים:

  • תרגום מלא מהמקור מול עיבוד לילדים: עיבודים הם טקסטים המתבססים על יצירות מקוריות ומשנים אותן בהתאם למה שתופסים מעבדיהם כראוי וכמתאים לילדים ולבני הנוער של המאה העשרים והמאה העשרים ואחת.
  • מההשוואה בין היצירה המקורית לבין עיבודיה לילדים בימינו עולה כי ערכם האסתטי של העיבודים המודרניים כטקסטים ספרותיים נופל בדרך כלל במידה ניכרת מערכן של הגרסאות המקוריות (לבנת, 2004).
  • גרסאות, נוסחים והדפסות שונות בספרות העממית ובכלל: עם השנים נוצר צורך לרענן יצירות על מנת שיתאימו לנורמות תרבות ושפה שהשתנו.
  • השינויים באים לידי ביטוי בחידוש הלשון והשפה, בתרגומים מחודשים, במתן מקום למימדים ויזואליים חדשניים.
  • השוואות בין טקסטים בעלי שלד משותף: לאחרונה ניתן למצוא ספרי ילדים, בהם קיים שלד סיפורי זהה בשינויים קטנים. חזרות אלו מופיעות הן על מנת להקל על הילד הקורא והן על מנת לשמור על מגדריות שאינה מפלה.
  • בספרות ילדים ניתן לראות פעמים רבות "התכתבויות" בין איורים וטקסטים חדשים לאיורים וטקסטים קלאסיים מתוך רצון להעשיר ולהרחיב את המטען התרבותי של הילד הקורא.

 

מקורות

  • לבנת, חנה, 2004. "אופיה האמתי של לכלוכית: מגמות במעבר ממעשיות בנוסחי פרו וגרים לעיבודים המודרניים לילדים" בתוך: עולם קטן 4, עמ' 74-56, אור יהודה: מרכז ימימה במכללה האקדמית בית ברל והוצאת זמורה ביתן
  • שביט, זהר, 1996. מעשה ילדות: מבוא לפואטיקה של ספרות ילדים. תל-אביב: עם עובד

 

תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.