כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > מחקר > המרכז למחקר חינוכי-חברתי > דוחות מחקר > דוחות מחקר 2004 > חונכות לסטודנטים בעלי ליקויי למידה במסגרת פרויקט פר"ח: תמונת מצב

חונכות לסטודנטים בעלי ליקויי למידה במסגרת פרויקט פר"ח: תמונת מצב

חרותה ורטהיים, גילה ווגל וברברה פרסקו

רישום ביבליוגרפי

ורטהיים, ח., ווגל, ג. ופרסקו, ב. (2004). חונכות לסטודנטים בעלי ליקויי למידה במסגרת פרויקט פר"ח: תמונת מצב. המכללה האקדמית בית ברל, היחידה למחקר ולהערכה.

תקציר

בשנים האחרונות חלה עלייה במספר הסטודנטים עם ליקויי למידה הלומדים במוסדות להשכלה הגבוהה בישראל. סטודנטים אלה זקוקים לעזרה ותמיכה במהלך לימודיהם. אחת הדרכים לסיוע היא חונכות. פרויקט פר"ח בשיתוף עם אגודת "לשם" מפעילים מערך חונכות לסטודנטים הניתנת על ידי סטודנטים עמיתים. המחקר שמוצג בדו"ח זה בא לתאר תמונת מצב של פעילות חשובה זאת.
אוכלוסיית המחקר כללה את כל החונכים והחניכים במסגרת פרויקט החונכות לסטודנטים ליקויי למידה (480 זוגות) אשר לומדים באוניברסיטאות, במכללות הכלליות ובמכללות להכשרת מורים. עיקר הממצאים נובעים משאלונים שהתמקדו בפרטים על החונך ועל החניך, מפגשי החונכות, הנחייה הניתנת לחונכים, ההתאמה בין חונך וחניך, שביעות הרצון והתרומה לחניך ולחונך. 316 חונכים ו-234 חניכים השיבו על השאלונים.
 

מסתבר כי החניכים מצטרפים לחונכות כבר בשנתם הראשונה ואילו החונכים מצטרפים בעיקר בשנים ב ו-ג. הקשיים של החניכים, עליהם מדווחים החונכים, מתמקדים בעיקר במיומנויות אקדמיות ומעט מאוד בתחום החברתי-רגשי. באוניברסיטאות ובמכללות הכלליות מציינים החניכים במידה רבה את הקושי בהכנה למבחנים ובמכללות להכשרת מורים הם מציינים בתדירות גבוהה את הקושי בכתיבת עבודות. הבדלים אלה נובעים כנראה מאופי הלימודים במוסדות.
למרות שהמניע המרכזי להצטרפות החונכים לפרויקט זה הוא חיפוש אחר מקור הכנסה, חשוב לציין, כי המניעים במקום השני והשלישי הם מניעים בעלי גוון חברתי: קבלת סיפוק ממתן עזרה לאחרים ועזרה בקידום אוכלוסיה חלשה.
 

המטרה המוצהרת של הפרויקט - לעזור לסטודנטים בלימודים - אכן באה לידי ביטוי בצורה ברורה ובמפגשים עוסקים בעיקר בעזרה בלימודים. הצורך להתאים בין תחום הלימודים של החונך והחניך נמצא כחשוב מאוד באוניברסיטאות ובמכללות הכלליות ופחות מודגש במכללות להכשרת מורים.
סך הכול, גם החונכים וגם החניכים מאוד שבעי רצון מהקשר האישי שנוצר ביניהם והיו ממליצים לחבריהם להצטרף לפרויקט. החניכים מציינים את שביעות רצונם הגבוהה מתרומת החונכות להצלחתם בלימודים. החונכים מציינים ברמה גבוהה גם את תרומת החונכות בהגברת רגישותם לאדם המתקשה בלימודים, בשיפור המיומנויות הדידקטיות שלהם ואת התרומה של החונכות ליכולתם להתמודד במצבים קשים.
 

ניתן לאתר את התחומים בהם יש צורך בשיפור הפרויקט: תגבור ההדרכה לחונכים בנושא ליקויי למידה ודרכים יעילות לעזרה, הקפדה בבחירת חונכים אמינים, פנויים ובקיאים בחומר הלימודים של החניך, הקפדה בבחירת חניכים שבאמת זקוקים, רוצים ומסוגלים להפיק מהחונכות תועלת. כמו כן, יש צורך למצוא דרך להגמיש את מועדי החונכות בהתחשב בתקופת הבחינות בהן נדרשת עזרה אינטנסיבית. 

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.