כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > מחקר > המרכז למחקר חינוכי-חברתי > דוחות מחקר > דוחות מחקר 2007 > פעילות ותרומה של רשת בתי נוער "קדימה" מייסודה של עמותת "לשובע"

פעילות ותרומה של רשת בתי נוער "קדימה" מייסודה של עמותת "לשובע"

ורטהיים חרותה ופרסקו ברברה

רישום ביבליוגרפי

ורטהיים, ח. ופרסקו, ב. (2007). פעילות ותרומה של רשת בתי נוער "קדימה" מיסודה של עמותת לשובע. היחידה למחקר והערכה, המכללה האקדמית בית ברל.

תקציר

רשת בתי הנוער "קדימה" הוקמה כדי לשרת ילדים בסיכון, שגדלים בבתים בהם קשיים כלכליים חמורים ובסביבה שמתקשה לענות על הצרכים הבסיסיים שלהם. בתי הנוער הוקמו כדי להשפיע על התפקוד של ילדים אלה בהווה בתקווה שיהיה להם עתיד טוב יותר.

 

בתי הנוער פועלים משעות הצהריים עד שעות הערב ומציעים לילדים ארוחת צהריים חמה, ארוחת ערב קלה, סיוע בשיעורי בית ומגוון פעילויות העשרה. צוות העובדים מנסה להקנות לילדים ידע, הרגלים והערכים בתחומים שונים ולספק סביבה מוגנת ותומכת בה הם יכולים להתפתח ולצמוח. כיום פועלים 15 בתי נוער באזורים שונים. הצוות החינוכי בכל אחד מהם מרכז שמקבל שכר ומדריכים מתנדבים שהם מבוגרים צעירים בשירות הלאומי או בשנת שירות לפני הגיוס לצבא.

 

נתונים ראשוניים על הפעילות בבתי הנוער נאספו במסגרת המחקר הנוכחי. המחקר ביקש לאפיין את המשתתפים בפרויקט, הפעילות בבתי הנוער והתרומה לילדים ולמדריכים. הועברו שאלונים ל-15 רכזים ול-66 מדריכים. הרכזים מילאו שאלון אחד שהתייחס להם ולעבודתם בבית הנוער. הם גם מילאו שאלון אחר עבור כל אחד מהילדים השוהים בבית הנוער שלהם. בשאלון על הילדים הם דיווחו על הרקע של הילד, על ציוניו בבית הספר ועל תרומת הפרויקט עבורו. התקבל מידע על אודות 606 ילדים. למדריכים הועבר שאלון נוסף שהתייחס לרקע שלהם, לעבודתם בבית הנוער ולתרומת העבודה בו לצמיחה האישית שלהם.

ממצאים

  • הילדים השוהים בבתי הנוער אכן חיים במצוקה כלכלית וחברתית.
  • הצוות המטפל (הרכזים והמדריכים) הם בעיקר נשים שנולדו בישראל. הרכזים בעלי השכלה אקדמית בתחום רלוונטי וחלקם בעלי ניסיון בעבודה דומה. עבור מרבית המדריכים זאת השנה הראשונה שלהם בבית הנוער.
  • הפעילות בבתי הנוער מגוונת ומכוונת לטיפוח בתחום הלימודי ובתחום החברתי.
  • בבתי הנוער מטפחים קשרים עם הורי הילדים ועם גורמים בבתי הספר.
  • הרכזים מקיימים ישיבות צוות תכופות עם המדריכים וגם שיחות אישיות בהן מקבלים עדכון על הפעילות ונותנים הנחיה ותמיכה למדריכים.
  • על פי דיווח הרכזים על המצב של כל ילד וילד, מרבית הילדים השתפרו בתחום הלימודי ובתחום החברתי מאז שהם בבית הנוער. במעט מאוד מקרים חל שינוי לרעה בהתנהגות. יש שיפור לא עקבי בציוני הילדים בבית הספר, וירידה במספר היעדרויות.
  • המדריכים המתנדבים מדווחים על תרומה רבה מאוד שהם קיבלו מעבודתם בבתי הנוער.
  • התמונה הכללית שהתקבלה ממחקר ראשוני זה מצביעה על מפעל חינוכי-חברתי חיובי מאוד. 

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.