תקצירי קורסים – תואר שני M.Ed בעיצוב למידה בלתי פורמלית ושיתופית
הקורס מהווה קורס יסוד בתיאוריות ובמושגים הכרחיים להבנת טבעה, המשגתה, יתרונותיה והאתגרים שלמידה מסוג זה מציבה בפני הלומדים והמלמדים כאחד.
הקורס מציע הסתכלות על המושגים "בלתי פורמליות" ו"שיתופיות" כעל תחומי דעת, אופן ומבנה דעת, פרקסיס והוויה. הקורס ישלב בין מתודות הוראה ולמידה מסורתיות כמו גם כאלה הלקוחות מעולם החינוך הבלתי פורמלי ומהגישות השיתופיות. ככזה, הלמידה בקורס תכלול תכנים קבועים מראש, המהווים עוגן הכרחי בו, כמו לדוגמא הצופן הבלתי פורמלי, למידה פעילה, חינוך לחשיבה וקהילות למידה. בנוסף, יהיו תכנים משלימים אשר ייקבעו יחד עם צוות הסטודנטים שיהיה שותף בתהליך הובלת הקורס.
מטרותיו של קורס מקיף זה כוללות: הכרות ופיתוח ידע סביב המושגים למידה בלתי פורמלית ושיתופית, תוך כדי הבנה וכבוד למסורות שונות ומנוגדות ופיתוח הקול הייחודי של כל לומד.ת; בנוסף ייבחנו כלים פרקטיים הנחוצים לפיתוח ולעיצוב תהליכים לימודיים בשדות פורמליים ובלתי פורמליים כאחד.
קורס התנסותי ודיאלוגי המעודד למידה עצמאית של הלומדים. הלמידה בקורס תכלול תכנים קבועים מראש, המהווים עוגן הכרחי בו, ותכנים משלימים אשר ייקבעו על ידי הלומדים השותפים בתהליך הובלת הקורס, לפי גישת ה-Negotiated Curriculum המהווה את אחד מעקרונות התואר "עיצוב למידה בלתי פורמלית ושיתופית". מבנה היברידי כזה מייצג נאמנה את השילוב בין עוגניו ההכרחיים של הקורס לבין מעורבות גבוהה של סטודנטים, כל זאת תוך קישור תכני הקורס לצורכי הלומדים כמי שמצופה מכל אחד מהם להיות מעורב בעיצוב הלמידה באחד הקורסים של התוכנית.
חלקו הראשון של הקורס יתבונן על המתחים האופייניים לחברות הדמוקרטיות בנות ימינו, תוך הבלטת ישראל. בהקשר זה יודגש המעבר מאידיאולוגיות ברורות לעבר נזילות חברתית ופוליטית גוברת. נזילות המאופיינת על ידי כוחות אד הוק ומנהיגים המייצגים "תפיסות עולם רזות" (thin ideologies).
חציו השני יעסוק בדלותם של הכלים התיאורטיים הביקורתיים אל מול ההתפתחויות האמפיריות הללו. נתחיל מהכרות עם השיח הביקורתי אשר שלט בסוציולוגיה המערבית מאז שנות השישים. לאחר מכן נעמוד על הפער בין הכלים שמעמיד החוקר הביקורתי לבין המציאות המאופיינת בנזילות חברתית ופוליטית, בבריתות חדשות, ובריאקציות מגוונות ל"קונצנזוס הליברלי". נכיר את מאפייני "המפנה הפוסט ביקורתי", ונבחן תובנות ושאלות החדשות אשר עולות ממנו. שני השיעורים האחרונים יוקדשו לדיון ברלוונטיות פרדיגמות אלה לעבודת מעצב הלמידה השיתופית.
בקורס זה הסטודנטים יכירו, יתמודדו, וינתחו שונים בתכנון מחקר. מתוך כך יפתחו הבנה של דרכי החשיבה המדעית, והמתודולוגיה שמנחה את החוקרים הפועלים על פי הפרדיגמה הכמותית.
מטרות הקורס כוללות: הכרת אבני היסוד של החשיבה המדעית בתחום החינוך; הבנה של היבטים ומושגים מרכזיים בדרכי החקירה המדעית; הבנה של מחקרים בחינוך ואת סוג המידע שניתן להפיק מהם; פיתוח ראייה ביקורתית לגבי הגישה המדעית בחינוך, יכולותיה ומגבלותיה.
קורס זה נועד לאפשר לסטודנטים ללמוד את תכניו באופן מקוון בלמידה עצמית.
בסמינר נתבונן במעשה החינוכי בארגונים מגוונים (שדה קהילתי, שדה החינוך הפורמלי ובמרחבים בעלי מאפיינים שיתופיים בעולם העבודה). הסמינר משלב בין דיון בגישות חינוכיות ותיאוריות של למידה בלתי פורמלית שיתופית לבין בחינה אמפירית של זירות חינוכיות וקהילתיות שבהן נעשה מאמץ לפתח למידה כזו.
בסמינר נלמד כיצד פועלים ארגונים וסוכנים חינוכיים השואפים לגישה בלתי-פורמלית ושיתופית ומהי הפדגוגיה והתיאוריה החינוכית שבה הם עושים שימוש.
הקורס יעסוק בדרכים אפשריות להובלת תהליכים לצמצום פערים והגדלת השוויון דרך חינוך. במהלכו נבחן ניסיונות לקידום שוויון דרך חינוך, אל מול מגמות עכשוויות של קיטוב, משבר אמון בדמוקרטיה ותחרות גלובלית.
בחלק הראשון של הקורס נתבונן על תהליכי התפוררות וקיטוב ונבחן את הקשר בינם לבין משבר הדמוקרטיות. בחלק השני נבחן את מהות המושג שוויון ואת החיוניות שלו עבור מדינת הלאום. החלק השלישי של הקורס יתמקד בבחינת האתגרים להובלת שינויים בחינוך המקדמים שוויון הזדמנויות בחברה. נכיר את הכוחות החברתיים המונעים שוויון ונבחן את גבולותיו של החינוך בקידום שוויון חברתי.
צדק מאחה הינו מושג המבקש להתמודד עם פשיעה, עוולות ומעשים שליליים בדרך השונה מזו המקובלת בהליך הפלילי בחברות המערביות. לפי גישה זו, הנזק מוגדר לא במונחים של עבירה אלא במונחים של פגיעה באדם ו/או בחברה. הצדק המאחה מיושם באמצעות תהליכים המאפשרים לאנשים ולקהילות שנפגעו והושפעו מן המעשה הפלילי ולמי שפגע בהם בהתנהגותו, לקבוע, באמצעות שיח משתף, מה הם ממדי האיחוי החשובים להם. שיטה זו מאפשרת העברת אמפטיה מהפוגע לנפגע ומהווה כוח בולם אפקטיבי הכולל גישור, היוועדות, מעגלי הידברות ודיאלוג.
בחלקו הראשון של הקורס נלמד מהו צדק מאחה באופן תיאורטי (היסטוריה וחשיפה בעולם, עקרונות ושיטות יישום) וכיצד הוא מהווה כלי לטיפול בסבל האנושי. בחלק השני של הקורס נתמקד בשלושה מודלים של צדק מאחה בעולם (אפריקה, צפון אמריקה ומזרח אירופה) ונדון בסיבות לקונפליקט ובפתרונות לקונפליקט דרך דיון בצדק מאחה באופן ביקורתי, השוואתי ויצירתי.
במסגרת הקורס נעמיק את היכרות הסטודנטים עם שיטות המחקר האיכותני, יסודותיו התיאורטיים ומהלכיו המרכזיים תוך הדגשת תרומתו לעבודתם כמעצבי למידה שיתופית ובלתי פורמלית. הסטודנטים יעסקו בבחירת נושא למחקר, בניסוח בעיה הראויה להיחקר ובניסוח שאלות מחקר. הם יתנסו בתכנון המחקר ובאיסוף נתונים איכותניים באמצעות כלים נפוצים למחקר איכותני. המיקוד של מעצב הלמידה יבוא לידי ביטוי בדגש שיושם על שתי סוגות מחקר איכותני שמתאימות במיוחד לעבודת מעצב הלמידה – מחקר עיצוב ואוטו-אתנוגרפיה/מחקר-עצמי.
התרבות היהודית הייתה פורצת דרך בתפיסתה את האוריינות כתשתית חברתית שאותה יש להנגיש לכל שכבות הציבור. דוגמאות לתפיסה זו ניתן לראות כבר במהלך תקופת הבית השני, ובהמשך הדרך קריאת התורה ודרשה בציבור כחלק מריטואל השבת. בחינת הזיקות בין הלימוד לקהילה מעלה שאלות תֵמתיות באשר למקומו של מוסד חינוכי כמקום בו מיוצר ידע שמעצב את הקהילה, ולהפך, ביחס למקומה של הקהילה כמעצבת את מוסדות החינוך שלה.
מטרתו של קורס זה היא לבחון שאלות אלו באמצעות עיון היסטורי באופן שבו עיצבו קהילות שונות את מוסדות הלמידה שלהן, ואת הערוצים והאופנים שבהם יוצר והונחל ידע בקהילה. בחלקו הראשון ייחשפו הלומדים להיסטוריה של תרבויות ייצור הידע ומסורות הלמידה של קהילות יהודיות על פני צמתים היסטוריים וגיאוגרפיים. בחלקו השני נבדוק כיצד באים תהליכים אלו לידי ביטוי במרחבי זהות שונים בחברה הישראלית כיום: (א) המרחב האורתודוקסי; (ב) המרחב המסורתי; (ג) המרחב החילוני; (ד) והמרחב של ההתחדשות היהודית.
הרשתות החברתיות והמדיה החדשה יצרו דיאלוג חדש בחברה, בכלכלה ואף בפוליטיקה. הרשתות החברתיות מאפשרות לפרט (Individual), חברה (Society), מוסדות (Institutions), מדינות (States) וגם לחברות (Companies), לפתוח בדיאלוג שיקדם דיון ושינוי.
בחלקו הראשון של השיעור ניצור יחדיו את מושגי היסוד ושפת הדיון בנושא רשתות חברתיות ומדיה חדשה. בחלקו השני נחקור נושאים מרכזיים ברשתות ובמדיה החדשה. חלקו השלישי של השיעור יבנה בדיאלוג שמטרתו לבחור את הסוגיות המרכזיות שלדעת צוות הסטודנטים/יות שיהיו שותפים להובלת הקורס, חשוב לשלב בו.
בקורס נתאר בקצרה את ההיסטוריה של הדיון סביב מטרותיהם ודרכם של בית הספר והחינוך הציבורי, תוך עמידה על מאפייניהן הייחודיים של תקופות שונות בדיון זה. לאחר מכן נדון בדילמות שונות העומדות במרכז השאלה על דרכו של בית הספר, תוך עמידה על כך שכל הכרעה בדילמות אלו היא אידיאולוגית ולא אמפירית.
בחלק האחרון של הקורס נדון בתנאים לחולל שינוי במערכת הבית ספרית.
"מדינת הלאום" הדמוקרטית-ליברלית נתונה בעידן הנוכחי להשפעתם של תהליכים המאיימים לערער את יסודותיה הרעיוניים ואת צביונה כפי שהם מוכרים לנו כיום. חלקו הראשון של הקורס ינתח בקצרה את מקורות תהליך שחיקת אבני המסד הרעיוניים של "מדינת הלאום". חלקו השני יערוך היכרות עם אסכולות פסיכולוגיות-חברתיות ליישוב סכסוכים אתנו-לאומיים. בחלק השלישי נתמקד בניתוח דרכי התמודדות עם מצבים המוגדרים כסכסוך עיקש (Intractable conflict). במסגרת זו נברר מהו פוטנציאל השינוי במערכת היחסים הטמון בנקיטה בשלוש אסטרטגיות: 'שלום כלכלי כעדיפות שנייה', 'דמוקרטיה הסדרית' ופרוטוקול של 'צדק מעברי' (או 'צדק שיקומי').
אנו חיים במציאות מורכבת המאופיינת באי ודאות וקצב שינויים מהיר. אתגרי העת הנוכחית מחייבים אותנו לחשיבה משותפת. זוהי טרנספורמציה בה אנו נדרשים להפטר ממיומנויות והרגלים "של עולם ישן" ולאמץ מיומנויות והרגלים חדשים של שיתופי פעולה, בניית אמון, הקשבה ודיאלוג. המושג "צוותים חכמים" מתייחס לתפיסות ופרקטיקות חדשניות של עבודת צוות מבוזרת, מבוססת אמון בניהול עצמי. קורס זה יעסוק במתודולוגיות ופרקטיקות של צוותים המקדמות סביבת עבודה (בארגון, בבית הספר, בקהילה) שמתאימה למציאות המורכבת של המאה ה-21.
אוטו-אתנוגרפיה היא שיטת מחקר וכתיבה אשר במסגרתה זונח החוקר את העמדה הקלאסית של הצופה מהצד, והופך את מיקומו בשדה המחקר למשאב מרכזי לייצור ידע. המתודה האוטו-אתנוגרפית לא רק ממיסה את ההבחנות בין חוקר למושאי מחקרו, אלא הופכת את הקשרים המורכבים ביניהם למסד העיקרי של התהליך המחקרי. האופי הדיאלוגי והרפלקטיבי של הז'אנר רלוונטי במיוחד למיומנויות הנדרשות למעצב הלמידה השיתופית.
ליבת הסמינר היא התנסותית: במסגרתו יתנסו הסטודנטים בביצוע מחקר אוטו-אתנוגרפי ובכתיבה אוטו-אתנוגרפית. את האופן האינטרוספקטיבי של הז'אנר תאזן היכרות עם מושג נפוץ באוטו-אתנוגרפיה: critical friend, והתנסות בו. "critical friend" הוא אדם המלווה את החוקר בכל שלבי המחקר, מברר איתו את התהליך המחקרי, מעלה שאלות, ובמקרים רבים גם חתום על הגירסה הסופית של המחקר. במסגרת הסמינר יעבדו סטודנטים בזוגות: כל אחד יבצע מחקר אוטו-אתנוגרפי וגם ילווה תהליך מחקרי של סטודנט אחר בתור "critical friend".
מחקר עיצוב הינו סוגת מחקר נפוצה בשדה הובלת תהליכי שיפור בארגונים ותהליכי שינוי קהילתיים וחברתיים. הוא מציע למעצבת הלמידה שיטה לבחון אתגרים, לשתף בעלי עניין מגוונים מתוך השדה בתהליך החקר ולהוביל תהליכי שינוי שיתופיים.
במסגרת הקורס סטודנטים יכירו ויתנסו במחקר עיצוב. הסטודנטים יעבדו בצוותים ויתנסו בתהליך מחקרי. ההשתתפות בצוות מיועדת לדמות עבודה בצוות שעומדת בבסיס מחקר העיצוב. ההצגה בפני צוותים אחרים מגבירה את המחויבות של הצוותים לקהל רחב יותר ומדמה את החלק הפומבי של תהליכי מחקר עיצוב בקהילה או בארגון.