כמו שתי טיפות מים?

המודעות לצורך באבחנה מדויקת ככל האפשר בין צרכים לימודיים לבין צרכים רגשיים, ולתפר שבין המענה הרגשי למענה הלימודי ולאיזון שביניהם, היא בעלת חשיבות רבה.
דקויות אלה מקבלות משנה חשיבות בפרט כאשר מדובר בצורך לתת מענה לאחים.יות במשפחה אחת.
האבחנה הנוספת שנדרשת לדיוק בצרכים של כל ילד.ה במשפחה מחייבת התייחסות מעמיקה למימד הרגשי כחלק אינטגרלי מההקשר החינוכי.
מחקרים מצביעים על כך שהשוואות בין אחים – ובעיקר כאשר מדובר בתאומים, ובתאומים זהים בפרט, עלולה לייצר מורכבות ביחסים בתוך המשפחה. מורכבות זו תתכן גם כאשר פער הגילאים קטן מאוד בין הילדים. לדוגמה, כשאחד מהתאומים מוכשר ודומיננטי מבחינה חברתית בבית הספר והתאום ה'אחר' מתמודד עם אתגרים לימודיים וחברתיים. במקרה זה עלולים להתפתח מתחים בתוך המשפחה שיהיה בהם כדי לפגוע בתחושת הערך העצמי של הילד ותפישת המסוגלות והאמון שלו.ה בעצמו, ולערער את תחושת הבטחון בתוך המערכת המשפחתית.
נכון וחיוני להכיר ביכולותיו ובכישוריו של כל ילד.ה כאינדיבידואל עם חוזקות, יכולות, כישורים וחסכים.
ההכרה בכך לצד הדגשת הנפרדות חשובות ביותר ליצירת מרחב בטוח ויציב לילד.ה וגם לבניית מענה פסיכוחינוכי ולימודי מותאם לכל ילד בהתאם לכישוריו, יכולותיו והאתגרים איתם מתמודד בדגש על עולמות התוכן המעניינים אותו.ה ולא על בסיס השוואה ויחסיות לאח.ות התאום.
יתרה מזאת, פנייה להוראה מותאמת או לתמיכה באמצעות שיעורים פרטיים לעיתים אינה אפקטיבית דיה כאשר לילד.ה חסרה – ולעיתים לא קיימת – "פניות רגשית" ללמידה.
במרכז לייעוץ פסיכו-חינוכי אנחנו מדגישות את ההתבוננות שמשלבת התייחסות להיבטים רגשיים לצד הצורך לדייק מענים מתאימים לתהליכי למידה קוגניטיביים. שכן השמטת רכיב אחד מהשניים עלולה להוביל לאי-מיצוי הפוטנציאל של כלל המשאבים שהורים נותנים ומשקיעים מתוך רצון ברור וטוב ליצור שינוי ברווחה הנפשית של הילד.ה ובאיכות חייו (והשלכות ברורות על איכות החיים של המשפחה כולה).
לשם כך נדרשת הכרה בהתבוננות הפסיכו-חינוכית הרב מערכתית החל משלבי ההערכה הראשוניים ועד לגיבוש תוכנית ההתערבות והפעלתה.
מוזמנים.ות לפנות למרכז לייעוץ פסיכו-חינוכי קהילתי להתייעצות >

המאמר נכתב על ידי פרופ' חנה חימי, דיקאן הפקולטה לייעוץ, לטיפול ולתמיכה חינוכית

Cookies

This website use cookies to improve site functionality, provide you with a better browsing experience, and to enable our partners to advertise to you.

Detailed information on the use of cookies on this Site, and how you can decline them, is provided in our cookie policy.

By using this Site or clicking on "I agree", you consent to the use of cookies.