כניסה
המכללה האקדמית בית ברל > תוכניות לימודים > פקולטות > הפקולטה לחינוך > חוגים > החוג ללימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה - אדם וסביבה

החוג ללימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה - אדם וסביבה


ראש החוג:
ד"ר שלומית לנגבוים

בין אם חרשת את שבילי ארץ ישראל או חרשת את ספרי ארץ ישראל, היא תמיד ריתקה אותך.
אנחנו מזמינים אותך לחקור את סיפוריה, נופיה וסודותיה מזווית חדשה - באמצעות לימודי מיפוי, גיאוגרפיה ואיכות סביבה, צומח, ארכיאולוגיה, היסטוריה, אקטואליה ועוד… עם אנשים כמוך, בתוך הכיתה והרבה מחוצה לה, באחד החוגים שיגרמו לך להכיר ולהתאהב מחדש בישראל, ולהעביר את כל האהבה הזאת לדור הבא.

נעים להכיר, החוג ללימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה.

החוג ללימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה במכללה האקדמית בית ברל הינו בין הוותיקים והמקצועיים בארץ. באמצעות לימודים מקיפים וחווייתיים הסטודנטים מקבלים ידע דיסציפלינרי מבוסס, חדשני ועדכני בתחומי ארץ ישראל וגיאוגרפיה.
סטודנטים הבוחרים בלימודי ארץ ישראל, ילמדו על ארץ ישראל ונופיה: גיאולוגיה וגיאומורפולוגיה, חי וצומח, ארכיאולוגיה, היסטוריה, תרבויות עכשוויות ועוד, תוך פיתוח ראיה בינתחומית של אדם, טבע וסביבה, ורצף עבר-הווה-עתיד בעיצוב הנוף והחברה בישראל ובעולם (תפיסת הנופאדם).
סטודנטים הבוחרים בגיאוגרפיה, יעסקו בחקר תהליכים במרחב הארץ-ישראלי והגלובלי, וילמדו את הגיאוגרפיה על ענפיה השונים (פיזית, היסטורית, עירונית, אנושית, חברתית ופוליטית). כן ירכשו ידע עדכני בנושאים פוליטיים בוערים: שינויי אקלים, איכות סביבה, גיאופוליטיקה, ועוד.

הקסם האמיתי בלימודים הוא הגיוון הרב המתקיים בהם. הלימודים כוללים ידע תיאורטי בצד ידע מעשי, ידע בתחומי הדעת האקדמיים לצד היכרות עם תוכניות הלימודים בבתי הספר, התנסות במעבדת ממ"ג ובמחקרי שדה. החוג הוא חוג מטייל ששואף להכרת הארץ והמרחב גם מחוץ לכיתה, ומרבה בסיורים ובקמפוסים אזוריים.

תוכניות הלימודים תורמות לפיתוח יכולת הבנה וניתוח של תהליכים אקטואליים, החיוניים לאנשי חינוך בלימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה במאה ה-21, ומקנות חשיבה ביקורתית ויכולת אקדמית לחקר תהליכים עולמיים, אזוריים ומקומיים. הכל לצד אוהבי ארץ ישראל מקשת החברה הישראלית ובליווי של סגל בעל רקע אקדמי רחב המורכב ממומחים בתחומם (באקדמיה ובשדה), במחקר, בפעילות ציבורית ובהדרכת מטיילים בארץ ובעולם. 
בתום הלימודים הסטודנטים זוכים בתואר בחינוך, בתעודת הוראה, בהכשרה להוראת של"ח (במסלול ארץ ישראל), באפשרות לתעודת מדריך טיולים במערכת החינוך (בתוספת תשלום), ובארגז כלים מעשי ופרקטי שהופך אותם לאנשי חינוך מקצועיים, עדכניים, אכפתיים ומעורבים בסביבתם.

למה ללמוד ארץ ישראל וגיאוגרפיה דווקא במכללה האקדמית בית ברל?

  • החוג ללימודי ארץ ישראל הינו החוג הראשון בארץ והחוג לגיאוגרפיה הוא מבין הוותיקים שבה. שניהם בעלי מסורת ארוכת שנים בהכשרת אנשי ידיעת הארץ וגיאוגרפיה, ומקרבם יצאו עשרות בוגרים מוכשרים. 
  • בבית ברל נלמדים החוגים הללו בגישה מערכתית ובינתחומית (נופאדם) המבוקשת היום במערכת החינוך.
  • במכללה האקדמית בית ברל ניתן לשלב בין החוגים הללו לבין התמחות בחינוך (בלתי פורמלי, קידום נוער, חינוך מיוחד או חינוך על-יסודי).
  • במסגרת ההכשרה המעשית להוראה בלימודי ארץ ישראל, עוברים גם הכשרה להוראת של“ח.
  • בוגרי החוג משולבים במשרות בכירות בארץ, בגופי טיילות, ברשויות ובמערכת החינוך.
  • ניתן לרכוש במהלך הלימודים תעודת מדריך טיולים - תו תקן (בתוספת תשלום ובהשלמות קטנות).
  • סגל המרצים בחוג מומחה בתחומו ומשלב תיאוריה, מחקר ומעשה.

האם הלימודים יכולים להתאים לי?

האנשים שבוחרים בלימודי ארץ ישראל וגיאוגרפיה בבית ברל הם בדרך כלל:
  • מדריכי טיולים ומורי דרך שרוצים להפוך תחביב למקצוע.
  • בעלי שליחות להוראת ארץ ישראל או גיאוגרפיה – אדם וסביבה.
  • דתיים ושאינם דתיים, בני קיבוצים ומושבים לצד ערים וישובים קהילתיים, מימין ומשמאל של המפה הפוליטית, יהודים וערבים… או בקיצור אנשים מגוונים, אכפתיים לסביבה שחשים רצון לתרום לה ולחינוך הדור הבא לערכי מורשת ושימור הסביבה.
  • אנשים שאוהבים את ארץ ישראל ואוהבים לטייל בה.

ברמה המקצועית התוכנית מתאימה ל:

  • המעוניינים בתואר ראשון בחינוך (B.Ed) ובתעודת הוראה בהתמחות בלימודי ארץ ישראל ו/או גיאוגרפיה (בשילוב עם מסלול בחינוך על יסודי, בלתי פורמלי, קידום נוער או חינוך מיוחד). 
  • אקדמאים מתחומי מדעי הרוח, החברה והכלכלה המעוניינים בהסבה להוראת גיאוגרפיה או ארץ ישראל בשנת לימודים אחת.
  • בוגרי קורס מורי דרך, המעוניינים ללמוד לתואר או לבצע הסבה להוראה בתכנית ייחודית ומקוצרת (למורים בעלי תעודת הוראה מוצעת תוכנית להרחבת הסמכה). 

איך זה מקדם אותי בחיים האמיתיים?

בפני הבוגרים שלנו נפתחות אפשרויות תעסוקה רבות, הם משתלבים בקלות בבתי הספר בהוראת גיאוגרפיה, לימודי ארץ ישראל או של“ח וידיעת הארץ, וממשיכים להצטיין ולהוביל בתחומם.
בוגרים רבים משולבים בחינוך הבלתי פורמלי, בהדרכת טיולים ובעמדות מפתח בגופים ירוקים וסביבתיים כגון: רשות הטבע והגנים, החברה להגנת הטבע, קק“ל, משרדי ממשלה ועוד.
בוגרי החוג לגיאוגרפיה משתלבים גם ברשויות השונות ובגופי תכנון מקומיים ואזוריים. 

איך נראית תוכנית הלימודים ביומיום?

  • לימודי החוג מתקיימים בעיקר בימי ב' (יום מלא) וכוללים מספר קטן של שיעורי ערב אונליין לנוחות הלומדים.
  • מדי שנה מתקיימים קמפוסים של סיורים לימודיים בני שישה ימים לאזורים משתנים וכן מספר סיורים יומיים המלווים את הקורסים השונים.

מי המרצים והמרצות שהולכים ללוות אותי?

  • ד"ר שלומית לנגבוים - ראשת החוג, מתמחה בגיאוגרפיה היסטורית של הישוב היהודי בעת החדשה ובדידקטיקה של הוראת לימודי ארץ ישראל והדרכה בשדה. מובילה את ההתנסות המעשית בהוראת לימודי ארץ ישראל, מנחת סדנאות סטאז' וקורסי חונכים בשל"ח וידיעת הארץ.
  • ד"ר אלי אשכנזי - מתמחה בחקר הקשרים שבין הגיאולוגיה, הטופוגרפיה והקרקעות לבין פעילות האדם לאורך הדורות ועד ימינו, בעיקר בקשר לצומח באזורים מדבריים. הוא שותף בוועדה המארגנת של כנס הפורום הישראלי להיסטוריה סביבתית תשפ“ג.
  • ד"ר רוית גולדהבר - עוסקת בנושאי קיימות ודו קיום במרחבים משותפים ובנוסף, מכשירה מורים במסגרת חממה ותכנית רשותית.
  • ד"ר עפר גת - ארכיאולוג וחוקר רב תחומי.
  • פרופ' עודד פוצ׳טר - קלימטולוג שמתמחה ביחסי אקלים, אדם וסביבה, בקלימטולוגיה יישומית, ביו-קלימטולוגיה, תכנון תואם אקלים וסביבה וכן איכות הסביבה. חבר ועדת המקצוע של מידע ונתונים ושל ועדת המקצוע של"ח וידיעת הארץ במשרד החינוך. חבר מליאת רשות הטבע והגנים הלאומיים, חבר הפורום האירופאי לייעור העיר וחוקר בקבוצת מחקר גרמנית- ישראלית- ירדנית-, פלשתינאית העוסק בשת"פ בין לאומי באזור ים המלח.
  • ד"ר אמנון קרטין - מומחה בגיאופוליטיקה. בין תחומי מחקרו: סכסוכים אתנו-לאומיים, ניהול משאבי מים חוצי גבולות ותוך מדינתיים. כמו כן, חוקר במרכז לחיים משותפים במכללה האקדמית בית ברל.

 מה הבוגרים חושבים?

  • ​דור רוזנפלד, מורה לגיאוגרפיה בתיכון בשרון, בוגר תשפ"ג
    "המרצים בחוג עזרו לי להבין את העולם בצורה טובה יותר בהקשרים רחבים ובדרך הארץ... בזכותם אני מתבל את השיעורים בדברים שלמדתי וזוכה לראות ניצוצות של סקרנות אצל תלמידיי".
  • תאי שחם, מורת דרך ומורה לשל"ח וידיעת הארץ מאילת, בוגרת תש"פ
    "הגעתי אל החוג מעולם הדרכת הטיולים. החוג חיבר לי את כל עולמות הידע שהיו לי והוסיף עליהם פי כמה. קיבלתי כלים דידקטיים ופרקטיים בהם אני משתמשת עד היום, החוג פתח בפני את עולם ההוראה בשל"ח וידיעת הארץ בו אני עוסקת כיום, והכי חשוב שכל זה היה בסביבה ביתית ועוטפת".
  • מאור בקל, לשעבר מנהל בית ספר שדה הר הנגב, בוגר תשע"ד
    "נהניתי מאד מלימודי בחוג, נהניתי מהמרצים ומהאווירה בחוג. לצדי למדו סטודנטים נהדרים איתם אני בקשר חברי ועסקי עד היום. קיבלתי העמקה משמעותית בתחומי הידע והרבה כלים פדגוגיים לעבודה עם נוער ומבוגרים. ניהלתי את ביס"ש הר הנגב וכיום אני מדריך ומרצה בכיר, עוסק בהכשרת מדריכים ובעל חברה "מטאור - תצפיות כוכבים" בגולן".
  • שאדי עומר, בוגר תוכנית הסבת אקדמאים להוראה, תשפ״א
    "לאחר סיום התואר בארכיאולוגיה ותרבויות מזרח קדום, החלטתי לעשות הסבה ללימודי הוראה בהתמחות ארץ ישראל בבית ברל. היחס שקיבלתי מהרגע הראשון היה מעל ומעבר. בזכות היחס האישי, האוזן הקשבת והאווירה החמה, זאת הייתה אחת החוויות המעשירות שחוויתי. המדריכה הפדגוגית והמרצים שלנו לא חסכו שום מאמץ לתמוך בנו, לעודד ולתת לנו את כל הכלים הדידקטיים והפדגוגיים הדרושים בתחום ההוראה וההדרכה". 

 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
9121*
 
 
 
9121*