כניסה

תואר שני M.Ed בחינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית


ראש התכנית: פרופ' חן למפרט
רכז הכשרה: ד"ר אסף סאטי אל-בר

מתוך כוונה להוביל את החינוך בישראל, אנו, במכללה האקדמית בית ברל, עושים את מירב המאמצים לזהות תופעות חברתיות מתפתחות ומגמות חדשות כלל-עולמיות, על בסיסן נבנות תכניות ודרכי פעולה שתומכות בשליחותנו - להכשיר את דור המחנכות והמחנכים הבא של ישראל. 
אנו גאים להיות המוסד הראשון - והיחיד בישראל, אשר קיבל את אישור המל"ג לפתוח תכנית לימודים חדשנית ומרתקת לתואר שני (.M.Ed) ב"חינוך, מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית."

במה נעסוק בתכנית לימודי מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית?

מיינדפולנס, או "קשיבות" בעברית, היא מודעות מכוונת, ישירה ולא שיפוטית אל מה שקורה ברגע הנוכחי, "כאן ועכשיו", תוך התמקדות בתחושות גופניות, ברגשות ובתכנים מנטליים. התרגול של מיינדפולנס מתחזק באימוני מדיטציה, שמובילים לרמות גבוהות של איזון, חוסן נפשי, חמלה ושלוות-נפש. מקורם של תרגולי המיינדפולנס במסורות בודהיסטיות עתיקות והם פותחו, נחקרו מדעית והותאמו לעידן הנוכחי; הקשיבות מוכיחה את ערכה הרב בחיים במציאות הפוסט מודרנית בה אנו חיים, המאופיינת בכאוטיות, תזזיתיות, ריבוי גירויים, מאבקים והצפה רגשית בלתי פוסקת, המאתגרים את תשומת הלב שלנו ואת יכולתנו להתמקד ולתפקד באופן עקבי.

תרגול מיינדפולנס נכנס בעשורים האחרונים אל המיינסטרים של העולם המערבי החילוני, ובמקביל, הפך לחלק בלתי נפרד מהחזון להתפתחותם העתידית של מערכות חינוך מתקדמות בכל העולם. אוניברסיטאות מובילות בעולם הקימו מרכזי מחקר למיינדפולנס, ופרקטיקות של מיינדפולנס מיושמות בהצלחה בבתי חולים, בתי ספר קליניקות לטיפול פסיכולוגי וגופים ממשלתיים בכל העולם. 
שלא במפתיע, העניין החינוכי במיינדפולנס הולך ומתרחב, ככל שמתברר שתרגולים אלה תורמים באופן משמעותי לחיזוק מיומנויות קשב, יכולת מיקוד, קוגניציה וויסות-רגשי, לצד שיפור התקשורת בין מורים לתלמידים. 

למידה חברתית-רגשית (SEL או לח"ר) היא פרקטיקה פדגוגית שמיועדת לשפר את יכולות הוויסות-הרגשי, המודעות העצמית, הבנת האחר והתפקוד המושכל בסיטואציות חברתיות המחייבות הכרעה או בחירה. גם כאן, שורשי הפרקטיקה פילוסופיים-קדומים, אך בשנים האחרונות התגבשו לאוסף של שיטות ספציפיות הנשענות על תיאוריות פסיכולוגיות וסוציולוגיות מודרניות. רבות מתכניות הלח"ר מתבססות על הרחבת השפה הרגשית, טיפוח הפרספקטיבה והמודעות העצמית, ושימוש בסימולציה, דמיון מודרך ומשחקי-תפקידים. השפעת תכניות הלח"ר על מסגרות חינוכיות משמעותית וניכרת. היא מתבטאת בשיפור גבוה בהתנהלות, באווירה ובאקלים, כמו גם ביחסים בינאישיים, בתחושת השייכות ובהתמודדות עם דילמות ומצבים מורכבים - הן של התלמידות והתלמידים והן של המורים והמורות. במובנים רבים, למידה חברתית-רגשית, היא כיוון ההתפתחות המשמעותי ביותר לעתיד החינוך.

אמפתיה - אחד מייחודיה של הנפש האנושית, היא היכולת להרגיש, לדמות ולחשוב את הזולת – להיות אמפתית. העיסוק המחקרי-מדעי באמפתיה התרחב מאוד בשלושת העשורים האחרונים, במקביל לזיהוי הפעילויות המוחיות המקושרות לחוויה האמפתית; ומאחר ואמפתיה נתפשת כנטייה שניתנת לטיפוח, העומדת בבסיס ההכרה החברתית – באופן לא מפתיע, השאיפה לפתח יכולות והתנסויות אמפתיות, הגיעה גם למערכות החינוך.
האמפתיה קשורה באופן הדוק למיינדפולנס, משום שהיא מבוססת, בין השאר, על התבוננות קשובה לאחר ולעצמי והכרה בחוויה תחושתית-רגשית ישירה של הזולת. 
במקביל, האמפתיה היא חלק בלתי נפרד מלמידה חברתית-רגשית, משום שהיא מאפשרת את הפרספקטיבה והכרת נקודת המבט של הזולת, הן בסימולציה והן כקוגניציה.
המודל הרב-שכבתי של האמפתיה, אשר בו נעסוק בתכנית, מניח בסיס מתודולוגי-דידקטי לתרגול ולהבניה של תכניות פעולה, והוא ישמש כקו מנחה לפיתוח-עצמי של תכניות לימוד על ידי משתתפי התכנית.

מה יקרה לנו בתכנית לימודי מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית?

מיינדפולנס, למידה חברתית-רגשית ואמפתיה הם תחומי דעת מגובי תיאוריה ומחקר-מדעי, אך ההוראה שלהם חייבת להתבסס על מורות ומורים המגלמים מיומנויות אלו באישיותם, בנוכחותם ובאופן בו הם פועלים.

מעבר להעמקה בבסיס הפילוסופי והכרות עם עולם המושגים והמחקר המדעי, התכנית מושתתת על הזמנה לתהליך חינוכי-אישי בקרב המשתתפות והמשתתפים, על בסיס התנסות ותרגול.

הנחתנו היא שתהליך זה יעניק למחנכים ומחנכות הבנה טובה יותר את נפש חניכיהם/ן, יעשיר את עבודת ההוראה ויחזק את הביטחון ביכולת להשפיע באופן מיטבי. התהליך גם יאפשר למשתתפות ומשתתפי התכנית למצב את עצמם כדמויות משמעותיות מול התלמידים והתלמידות ולפעול באופן שמעניק להן/ם תחושה של ערך ומשמעות.

הלימודים מקנים תואר שני (.M.Ed)  ב"חינוך מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית" והסמכה להוראת מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית במסגרות חינוכיות.

כיצד נראית מערכת הלימודים?

מרבית הלימודים יתקיימו במהלך יום מרוכז אחד בשבוע, במשך שנתיים (4 סמסטרים).
בכל שנה ייקבעו היום ומסגרת השעות לפני פתיחת הרישום (הודעה תופיע כאן באתר).
בנוסף:
  • השתתפות חובה בשני ריטריטים - לימודים של 3 - 4 ימים, במהלך שתי שנות הלימודים. הריטריטים יתקיימו בחופשת הקיץ בסיום שנה א' ובחופשת הסמסטר של שנה ב'.
  • במסלול בלי תזה, נדרשת בחירה של שני קורסי העשרה נוספים במהלך שתי שנות הלימוד (מתוך מבחר קיים במכללה - בדרך כלל בימים אחרים, בהתאם לבחירה).
  • במסלול עם תזה – תיתכן דרישה להשלמה ב"שיטות מחקר" (תלוי בתזה).

למי מתאימה תכנית לימודי מיינדפולנס ולמידה חברתית רגשית?

למורות ומורים, מדריכות ומדריכים, מטפלות ומטפלים, שפועלים שמסגרות חינוכיות ומעוניינים/ות:
  • לתרגל קשיבות והתבוננות, כבסיס לחוסן-אישי ושכלול העבודה המקצועית.
  • להתוודע לתחומי מחקר ודעת חדשים ומרתקים (כולל האפשרות להתפתח כחוקרים/ות).
  • לאפשר לילדות, ילדים ובני-נוער, את המפגש עם דמויות משמעותיות, שתענקנה להם תחושת ערך ונראות - ותסייענה להם לפעול מתוך מודעות אישית וחברתית.
  • לפעול לשינוי המציאות – עבור הפרט, הכיתה, הקהילה ו/או החברה כולה  – באמצעות פעולה מיטיבה.

ו… מי המרצים והמרצות שעומדים ללוות אותי?

הלימודים בתכנית יתבססו על ליווי צמוד של מרצות ומרצים מהשורה הראשונה, בעלות ובעלי ידע נרחב וניסיון של שנים רבות בתרגול, מחקר והוראת מיינדפולנס, למידה רגשית-חברתית ואמפתיה.
צוות ההוראה והתרגול ילווה אתכם ואתכן באופן אישי – מכיתת הלימוד, דרך הנחייה אישית ועד למפגש שלכן/ם עם החניכים/ות. לסגל התכנית >

ועוד כמה דברים

תכנית הלימודים בנויה מארבע רמות:
הרמה הבסיסית: קורסי תשתית שמניחים את הבסיס המושגי, הפרקטי והמחקרי-מדעי לשלושת התחומים: יסודות המיינדפולנס, תיאוריות האמפתיה ומושגי יסוד של לח"ר; ובמקביל - התנסות ותרגול מיינדפולנס; והיכרות עם היבטים מדעיים בחקר המוח.
הרמה השנייה: קורסי תשתית מן ההיבט הפילוסופי-עיוני והעמקת התרגול: חיבור בין מיינדפולנס לחינוך ולמקורות הפילוסופיים; אמפתיה בתנועה; הקשר בין אמפתיה, חמלה ומיינדפולנס לפדגוגיה ביקורתית ואקטיביזם חברתי; חקר העצמי; המשך תרגול מיינדפולנס.
הרמה השלישית: על בסיס שתי הרמות לעיל; קורסי הכשרה להוראת למידה חברתית-רגשית ומיינדפולנס לגילאים שונים ובמסגרות שונות; דידקטיקה, תצפיות ומחקר פעולה; פרקטיקום: התנסויות בקבוצות הסמינר ובבתי-ספר.
הרמה הרביעית: פיתוח עצמי של תכניות לימוד, שמכוונות לפיתוח כישורים חברתיים רגשיים מבוססי אמפתיה ומיינדפולנס – והתנסות בהפעלתן; תרגול והתנסות בהוראה; תרגול פדגוגיה מתבוננת (הבניית מיינדפולנס ולמידה חברתית-רגשית בתוך הקוריקולום הקיים); שיטות מחקר ובצוע מחקרים עצמאיים (במסלול עם תזה).

*הענקת התואר מותנית באישור המועצה להשכלה גבוהה.

הקדשה לפרופ' אורן ארגז ז"ל
 
תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
9121*
 
 
 
9121*