כניסה

מקוונים ל SEL - קורס לפיתוח חוסן ולמידה רגשית-חברתית למורים

הקורס מותאם לדרישות משרד החינוך להשתלמויות בשנה"ל תשפ"א ומכיל 18 שעות הדרכה להוראה בכלים טכנולוגיים המיושמים באמצעות תכנים רגשיים.

"בעבר ההתמקדות שלנו היתה על קיימות ויציבות ואני חושב שהיום מושג החוסן הוא הנושא החשוב. איך אתה באמת משגשג במציאות של חוסר איזון מובנה?  איך אתה פותר בעיות בהן אתה יכול לדעת רק חלקים מהם? עליך לדעת לנווט בין עמימות לא פתורה ולנהל מתחים ודילמות". פרופ' אנדריאס שלייכר, מנהל מחלקת החינוך ב OECD, אוגוסט 2020

ההחלטה להתמקד בפיתוח החוסן נכונה תמיד לשְׁלוֹמוּת (Well-being) של המורים, הקורונה חידדה והוסיפה על הדילמות הקיימות עבור מורים:   
  • איך מתמודדים עם חוויה של מתח, עמימות ואי ודאות? 
  • כיצד לשמר מוטיבציה והתלהבות? מורים נדרשים יותר מכל זמן אחר, להתגמש, ללמוד טכנולוגיות חדשות, להכיר קבוצת תלמידים חדשים או ללמד מהבתים. 
  • כיצד ליצור תחושת שייכות - כיצד מייצרים תחושת שייכות כשהצוות עובד מרחוק, בקפסולות, כאשר הסביבה הבסיסית נשמטת? כאשר בית הספר נתפס כמקום מסוכן להדבקה? 
  • איך שומרים על קשרים אישיים ומקצועיים בין אנשי הצוות ובין ההנהלה לצוות?

ההתפתחויות והשינויים שחלו במהלך החודשים האחרונים הוסיפו על הלחץ הקיים בתפקיד ההוראה (לפי המחקרים, מדובר באחד המקצועות המלחיצים והשוחקים ביותר) על כן חשוב לשלב היבטים רגשיים בהתפתחות המקצועית של מורים, ולהשפיע באמצעותם על הוראה מיטיבה, שתשלב את המימד האישי בעבודת ההוראה, ולא להתמקד רק בהוראה יעילה. 
דילמות אלה ועוד רבות נוספות ממחישות עד כמה מיומנויות רגשיות וחברתיות תורמות להתמודדות עם אתגרי התקופה והינן מפתח להצלחה, למניעת שחיקה ומיצוי פוטנציאל אישי, צוותי ובית ספרי. 
המענה לצורך זה מהווה את תכליתו המרכזית של מקוונים ל SEL - קורס לפיתוח חוסן ולמידה רגשית חברתית למורים אשר מטרתו: העצמה ותמיכה באנשי החינוך וההוראה תחילה. 

תכנית זו תעזור למורים: 
  • לייצר הלך רוח להתבוננות ומוכנות רגשית  
  • להכיר ולהתנסות בכלים לפיתוח חוסן רגשי אשר יתמכו בהתמודדות עם אי ודאות, גמישות ויציאה מאזור הנוחות וטיפוח מסוגלות ללמידה והתמצאות בכלים טכנולוגיים חדשים.  
  • לנהל את רווחתם וחוסנם האישי - לקידום מנהיגות אישית המטפחת אהבת אדם, יושרה, נתינה ויצירת ערך. 

ייחודיות התכנית היא בשילוב העוגנים הבאים: 
1. למידה רגשית חברתית בדגש על כלים לוויסות וניהול רגשי כאמצעי להוראה מיטיבה ושיתופי פעולה בצוות. 
2. התכנית מושתתת על מתודולוגיה ושיטה מעשית ומוכחת להצלחה בפיתוח חוסן, מבוססת על נסיון של 25 שנים שעבדה עבור מאות אלפי מורים וילדים ונקראת למידה רגשית חברתית (Social Emotional Learning) ומתמקדת בוויסות וניהול רגשי כמפתח לקבלת החלטות מוסריות ואפקטיביות. 
3. שימוש בכלים טכנולוגיים בעבודה של הצוותים. כל בית ספר ייבחר את הפלטפורמה הטכנולוגית העדיפה עליו: TEAMS, Google Classroom וכן כלים טכנולוגיים נוספים שיהוו הזדמנות להכיר, ליישם ולהתייחס לצדדים הרגשיים בלמידת כלים חדשים. 
4. תהליך אותנטי שנקבע על ידי הצוות, מתוך הקשבה מלאה של המנחה לצרכים הספציפיים של הצוות לפיתוח והעצמת המשתתפים. 
5. הטמעת מודל לצמיחה מקצועית ואישית של מורים: מודל כימי"ה לפיתוח מורה עצמאי: כבוד, יוזמה, מחשבה גמישה, יצירתיות והתלהבות. 
6. לימוד ויישום פרקטיקות לפיתוח התבוננות וצמיחה אישית לפי 8 השערים:

 
ייחודיות המודל היא בהתייחסות הכוללת לכל המרכיבים באופן משולב וכולל, ולא בהתייחסות למרכיבים בודדים בלבד. 

תועלות התכנית 
  • מורי בית הספר מתפתחים וצומחים ברמה האישית והצוותית. 
  • הערך הרב מהתכנית נשאר אצל הנהלת בית הספר וצוות ההוראה וכן מועבר לתלמידים.  
  • יצירת שפה בית ספרית מדוברת בצוות בית הספר ובהמשך אצל התלמידים.  
  • שיפור בניהול הכיתה על ידי המורים. 
  • יישום פרקטי של כלים טכנולוגיים אשר יאפשרו למורים לרכוש כלים חדשים בהוראה. 
  • מאפשר למורים להתמקד בעיקר ובהגשמת ייעודם בהקניית, חינוך, ידע וערכים לתלמידים.  
  • יצירת ערכי נתינה, התנדבות ותרומה לקהילת בית הספר.  
  • מורים בעלי מוטיבציה פנימית, משמעת עצמית ומנהיגות אישית. 
  • מורים השואפים להצלחה בכל תחומי חייהם, עם תשוקה להיות אנשים טובים ומצליחים תוך שהם מבינים את הזיקה הברורה בין פעולותיהם לבין תוצאותיהם בחיים. 
  • שביעות רצון של המורים מעבודתם בביה”ס. 
  • שיפור היחסים והשיח בין התלמידים והמורים. 
 
נושאים מרכזיים בתכנית -  יצירת שפה בית ספרית 
  • יצירת סדירויות לפיתוח השפה הבית ספרית 
  • כלים לויסות וניהול רגשי כמו מיינדפולנס 
  • הטמעת כלים טכנולוגיים בהוראה 
  • כלים לפיתוח מקצועי אישי וצוותי 
  • פיתוח כלים בית ספריים ייחודיים ואותנטיים להוראה 

איך הופכים את זה לפרקטי למורים ולהנהלה? 
התכנית תוביל לשינוי סדירויות בבית הספר, כאלו שיאפשרו למורים לפתח את יכולותיהם הרגשיות והחברתיות ברמה היומיומית. 
מדובר בארגון אחר של הסביבה וסדר היום הבית ספרי, המורים לא נדרשים להכנה מוקדמת ולשעות נוספות.
הקצב נקבע בהתאם להתקדמות הצוות וצרכיו. 
יישום אותנטי ופרקטי של סביבה טכנולוגית וכלים טכנולוגיים. 
התכנית גמישה להפעלה הן בלמידה מרחוק והן פנים אל פנים ושילוב של שניהם, לפי הנדרש. 
הקורס במסגרת 30 שעות של השתלמות בית ספרית. 
 



תודה, הבקשה נשלחה.
מתעניינים בלימודים?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.