תכנית מחו"ג - פתרון בעיות במתמטיקה בשימוש גיליון אלקטרוני לכיתות ד-ו

​צוות המרכז להוראת המתמטיקה פיתח תכנית לימודים לפתרון בעיות במתמטיקה בשימוש הגיליון האלקטרוני לכיתות ד'- ו'. התכנית הנמצאת בתקליטור כוללת פרויקטים בנושאים שונים מתכנית הלימודים במתמטיקה ובהם פעילויות ארוכות טווח. בכל הפרויקטים ישתמשו התלמידים בגיליון אלקטרוני לחקר, ארגון נתונים, עיבוד וניתוח נתונים ולהצגה רבת- פנים (גרפית, טבלאות, תרשימים). כמו כן נעשה שימוש בתקשורת אינטרנטית לאיסוף מידע ונתונים עדכניים.

עקרונות מנחים בתכנית

  • פיתוח תהליכי חשיבה, רפלקציה ותקשורת.
  • עבודה בסביבת חקר (פתרון בעיות, תהליכים, תכונות וקשרים).
  • פיתוח תובנה מספרית וטיפוח חשיבה מתמטית (התמצאות מתמטית – יישום של ידע).
  • עידוד תהליכי חקר והכללות (חקר נתונים)
  • פיתוח כשרים גיאומטריים, חקירת צורות, וקשרים לוגיים בין עובדות גיאומטריות.
  • קישור לחיי היום-יום.
  • הדגשת הצורך בהנמקה והסבר כחלק מפתרון בעיות.
  • פתרון בעיות כאמצעי להבנת המושגים המתמטיים.

ייחודיות התכנית - הגישה הפרויקטלית

התפיסה הפדגוגית שבבסיס הפעלת הפרויקט בכיתות היא של פעילויות מודולריות ארוכות טווח (פרויקטים). כל אחד מהפרויקטים מורכב ממספר פעילויות מדורגות. קיימת אפשרות לבצע חלק מהפעילויות או את כולן. העבודה יכולה להיעשות במסגרות זמן גמישות, בצוותים או כבודדים על-פי בחירה.

פעילויות אינטראקטיביות

הגיליון האלקטרוני מובנה בתוך הפעילויות עצמן, והתלמיד עובד עמו בשלבים שונים של המשימה. התהליך כולו מתבצע על צג המחשב, והתלמיד איננו נזקק לחוברות. גישה זו עושה את הגיליון האלקטרוני לחלק מסביבת הלמידה הטבעית של הלומד: אליו הוא מכניס את הנתונים, ובו הוא מבצע את תהליך החקר. במידת הצורך יכול הלומד לקבל הדרכה או רמז, שיסייעו לו בהכנה וארגון של התשתית הנחוצה לצורך ביצוע המשימה.
כל פעילות מקושרת לתמיכה, המאפשרת ללומד בכל רגע ורגע לשחזר כל מיומנות של הגיליון לה הוא נזקק בזמן ביצוע המשימה. ניתן לקרוא הסבר וכן לצפות בהדגמת המיומנות הנדרשת בסרט וידאו המלווה בהסבר קולי.

סביבה לימודית רב-ממדית

סביבת הלמידה המוצעת ללומד מאפשרת שבירת מסגרות זמן, תקשורת אינטרנטית לאיסוף נתוני אמת, דיאלוג בין תלמידים וחקר שיתופי בסביבת מחשב- הגיליון האלקטרוני והאינטרנט ומתאימה למסגרות למידה שונות כגון פעילות קבוצתית או פעילות של זוגות במסגרת כיתתית.

מבנה התקליטור

​התקליטור מכיל 10 פרויקטים, ובהם פעילויות הבנויות סביב נושא מתמטי. תצוגת ההפעלה בתקליטור היא רב-שכבתית ומותאמת לכל פעילות וכוללת שלוש שכבות: מעטפת, הנחיות דידקטיות למורה ופעילויות לתלמיד.

עוגיות

אתר זה משתמש בעוגיות כדי לשפר את הפונקציונליות של האתר, לספק לך חוויית גלישה טובה יותר ולאפשר לשותפים שלנו לפרסם לך.

מידע המפרט על השימוש בעוגיות באתר זה וכיצד ניתן לדחות אותם, ניתן לצפות במדיניות העוגיות שלנו.

על ידי שימוש באתר זה או לחיצה על "אני מסכים", אתה מסכים לשימוש בעוגיות.