תקצירי קורסים – החוג ללשון העברית
קורס מבוא המפגיש את הסטודנט עם מושגי יסוד בחקר הלשון העברית ומקנה לו ידיעה בסיסית באשר למוצאה של העברית, תולדותיה והעיסוק הבלשני והמילוני בה בעבר ובהווה. הקורס כולל היכרות עם הספרות המחקרית של הלשון העברית, לרבות כל חומר עזר אחר שעשוי לתרום לסטודנט במהלך שנות לימודיו. באמצעות עיון מודרך בספרי דקדוק חשובים, בכתבי עת מקצועיים, במילונים, בקונקורדנציות ובמאגרים ממוחשבים תיפתח לתלמיד גישה לעקרונות המקצוע. הקורס אינו מצריך כל ידע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו.
הקורס מקנה מושגי יסוד בבלשנות הכללית. הגישה הבלשנית שתבוא בעיקר לידי ביטוי בקורס זה היא הגישה המבנית, ויוצגו בה העקרונות שהתווה דה-סוסיר: העדפת לשון הדיבור, הפרדת העיון הסינכרוני מהדיאכרוני והעדפתו, דסקרפטיביות ולא פרספריקטיביות, הבחנה בין לאנג ופארול. כמו כן, תוצג הלשון כמערכת של יחסים סינטגמטיים ופרדיגמטיים ויילמדו העקרונות המתודולוגיים להצגה זו.
קורס מבוא המפגיש את הסטודנט עם מושגי יסוד בתורת המשמעים והתחומים הנושקים לה תוך הסבר והמחשה מהעברית בת ימינו ומרובדי העברית הקלאסית. יידונו היבטים שונים של ההיערכות הסמנטית של השפה ושל דרכי ייצוגה במילון ויוסברו התהליכים הסמנטיים והחברתיים הפועלים על אוצר המילים של העברית בת הדור הזה. הקורס אינו מצריך כל ידע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו.
הקורס עוסק בטיפוח ההבעה בכתב של הסטודנט. הוא מקנה כלים לשיפור ההבעה בכתב והסגנון באמצעות ניתוח מבנים רטוריים של מאמרים ובאמצעות העשרת אוצר המילים ותיקון שגיאות הרווחות בכתיבתו של הסטודנט. הקורס נועד לפתח יכולת הבנה וניתוח טקסט מחד גיסא ולשפר את הכתיבה והסגנון מאידך גיסא. הקורס מעניק לסטודנט כלים ללימוד נושאי ההבעה בשיעורים בבית הספר, לרבות התייחסות לאופן שאילת שאלות ולדרכי הערכת תשובות.
הקורס סוקר את תקופותיה השונות והמגוונות של הלשון העברית משחר קדמותה ועד הדורות האחרונים תוך עמידה על המאפיינים הדקדוקיים והמילוניים של כל תקופה ותקופה. הקורס אינו מצריך כל ידע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו.
הקורס יקנה מושגי יסוד בתורת ההגה והצורות ויאפשר ניתוח תופעות לשוניות של צורות מנוקדות. כמו כן יילמדו ויתורגלו כללי הניקוד ויושם דגש בהגייה נכונה ובקריאה מוטעמת של טקסטים קלאסיים וטקסטים מודרניים.
הקורס מקנה לסטודנט את יסודות התחביר הפורמלי, מציג לפניו את מערכת הקשרים בין חלקי המשפט העברי ואת המינוח המקובל לחלקי המשפט במערכת החינוך ובאוניברסיטאות ומביאו לרמה שיוכל לנתח כל משפט נתון. בין התכנים בקורס: חלקי הדיבור, חלקי המשפט העיקריים (נושא נשוא, מושא), חלקי המשפט הנלווים (לוואים ותיאורים), סוגי משפטים: פשוטים, כוללים, מאוחים ומורכבים, והיערכויות מיוחדות, כגון משפט ייחוד.
הקורס עוסק במושגי יסוד בדקדוק הערבית הספרותית ומציג תופעות לשון ומבנים תחביריים בסיסיים. במסגרת הלימוד יידונו מאפייני הלשון המשותפים לערבית ולעברית בד בבד עם הצגת ההבדלים וקווי השוני בין השפות. הקורס מחדד תופעות בלשניות הנלמדות בקורס "תורת ההגה והצורות של לשון המקרא" ומסייע בהבנתן.
הקורס מתמקד בחשיבות השפה כקנה מידה להשתייכות תרבותית ומעניק כלים לניתוח שימושי לשון ולהבנת דרכי השימוש בלשון למטרות חברתיות ותרבותיות. יידונו תופעות סוציו-לשוניות בעברית הישראלית בתקשורת המונים ובתקשורת בין-אישית ויוצגו התהליכים הלשוניים, הפסיכו-לשוניים והפרגמטיים הקשורים בתהליך הבנת הטקסט. הקורס אינו מצריך כל ידע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו.
הקורס מתמקד במושגי יסוד ובתיאוריות מובילות בפרגמטיקה ובחקר השיח. תודגש חשיבות הקישוריות והלכידות לסוגיהן כיסודות ההופכים רצף של משפטים לטקסט, יידונו סוגי טקסטים ומבניהם ויוצגו מיוני טקסט ומודלים פרגמטיים שונים המרכיבים טקסט. הקורס יעסוק בדרכי ההיצג ובדרכי השכנוע ובתוך כך יעמיד את תחום הרטוריקה במוקד עיונו.
הקורס מפגיש את התלמיד עם מקורותיה הקלאסיים של השפה העברית. הוא מושתת על קריאה מודרכת בטקסטים עבריים קנוניים (מקרא, משנה וכדומה) ומטרתו להעשיר את השפה ולטפח את יכולת הקריאה וההבנה של טקסטים עבריים מופתיים. הקורס אינו מצריך כל ידע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו.
בקורס נלמדות תופעות פונטיות המאפיינות את לשון המקרא בעיקר, תוך כדי השוואתן לתופעות לשוניות מקבילות שהתפתחו בימינו. יושם דגש על דרך הפקתם של הגאי הדיבור בלשון (עיצורים ותנועות), על תכונותיהם, על יחסי הגומלין ביניהם ועל התיאוריות הנוגעות לשינויי הגאים בעברית הקדומה ובעברית בת-ימינו. כמו כן תילמד מערכת הבניינים ומשקלי השמות על גזרותיהם השונות. יושם דגש על דרכי הגזירה של משקלי השם ועל הקשר שבין התצורה למשמעות הפועל או השם.
בקורס תוצג ספרות חז"ל על חטיבותיה השונות, תובא סקירה של תולדות מחקר לשון חז"ל, ויידונו עיקרי דקדוקהּ ומאפייניה בהשוואה ללשון המקרא. נעיין בקטעים מספרות חז"ל, ונלמד לזהות את התופעות הלשוניות הדקדוקיות והסגנוניות האופייניות לרובד לשון זה. כן תידון תרומתהּ של לשון חז"ל לעברית בת-ימינו.
בקורס תוצג ספרות ימי הביניים לסוגיה השונים; נעיין בקטעים מספרות זו ונלמד לזהות את התופעות הלשוניות הדקדוקיות והסגנוניות האופייניות לרובד לשון מגוון זה, ונדון במאפייני לשון ימי הביניים בהשוואה ללשון המקרא וללשון חז"ל. כן תידון תרומתה של לשון ימי הביניים לעברית בת-ימינו.
הקורס יתאר את מאפייניה העיקריים של לשון המקרא בתחומי הלשון השונים: הגה, צורות, תחביר וזמני הפועל, כתיב. התופעות יודגמו בסוגות שונות של המקרא (שירה, טקסט נרטיבי, החוק המקראי וכו'). כמו כן תתואר בהרחבה מערכת הניקוד והטעמים הטברנית.
הקורס עוסק בסוגיות תחביריות טהורות כפי שהן באות לידי ביטוי בשיח המשפטי (חוזים ופסקי דין). יידונו מבני תנאי, מבני סמיכות, צירופי ברירה, הגלגול המקדים לסוגיו ועוד. מטרת העיון הלשוני לעמוד על הקשר שבין המבנים התחביריים האופייניים לשיח המשפטי ובין המשמעות העולה מהם.
הקורס עוסק במאפייניה הייחודיים של הלשון הדבורה לעומת הלשון הכתובה ומפגיש את הסטודנט עם עיקרי התהליכים התחביריים, הסמנטיים והמילוניים המתרחשים בעברית הדבורה בת ימינו ומעצבים את דמותה.
הקורס עוסק בניתוח לשוני ולשוני-סגנוני של טקסטים ספרותיים ושל מאמרי עיתונים שנכתבו במאה העשרים ובמאה העשרים ואחת. הסטודנטים ימיינו תופעות לשוניות-סגנוניות, יסיקו מסקנות, ויסכמו את מכלול הממצאים בהתאם לעקרונות הכתיבה האקדמית.
קורס מקוון המתמקד במגע הלשוני בין שתי הלשונות השמיות, הערבית והעברית, בעבר ובהווה, וכן – בהשלכותיו של מגע זה על שתי התרבויות. הקורס יתייחס למילים ולביטויי לשון שחדרו מהערבית אל העברית, לשמות משפחה, לביטויים המאפיינים הווי חברתי, בעיקר בקרב עדות המזרח וכדומה. הסטודנטים יקראו מאמרים רלוונטיים ויספרו על מנהגים המאפיינים את חברתם הקרובה. הקורס אינו מצריך כל רקע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו.
הקורס מעיין בטקסטים לגיל הרך ועומד על החוקיות שבהם על פי שלוש אמות מידה: מבנית-ארגונית, דקדוקית-לשונית וסגנונית-רטורית. הסטודנט יחשוף את האמצעים המבניים, הלשוניים והרטוריים המלווים את הטקסטים בגיל הרך המותאמים לקבוצת גיל זו, ובתוך כך יבין כיצד המסר העיקרי בטקסטים השונים עובר לילדים. בקורס יודגמו טקסטים מתוך חוברות וספרים הנלמדים בבית הספר בשנים הראשונות.
הקורס אינו מצריך כל ידע בלשני מוקדם ופתוח לקהל הסטודנטים כולו